In Nederland zijn huisstijlen van gemeenten vaak een beetje saai. Ze zijn formeel, serieus, zakelijk. Logo’s van gemeenten zijn ook niet altijd even creatief of onderscheidend. De logo’s waarin water en land gesymboliseerd worden door blauwe en groene lijnen of vlakken zijn niet te tellen.
Uitzonderingen
Er zijn natuurlijk uitzonderingen op de regel, maar die zijn lastig te vinden. Een mooi voorbeeld vind ik zelf nog steeds het logo van Studio Anthon Beeke voor Lelystad. Maar dat wordt al niet meer gebruikt. Het is vervangen door zo’n formeler, serieuzer en zakelijker exemplaar.
City of Covington
Nee, neem dan het kleine plaatsje Covington (Kentucky) in de Verenigde Staten. Dat heeft het beroemde bureau Landor in de arm genomen om een nieuwe visuele identiteit te ontwikkelen. Alleen dat getuigt al van ballen. Het resultaat is een vrolijke eenvoudige huisstijl gebaseerd op de letter C van Covington.
City of Covington, KY's New Branding Video
Online is vanalles te vinden over de stijl en de gedachte daarachter. Covington wil bekend staan om haar diversiteit, creativiteit, duurzaamheid en investeringsklimaat. Het is opvallend dat alle teksten over de stijl vervolgens nogal formeel en ‘volgens het boekje’ zijn. Dat heeft het allemaal niet nodig. De stijl spreekt voor zichzelf. Letterlijk. Het is een stijl die communiceert. Je zou je auto er expres verkeerd voor parkeren. Je beloning is een vrolijke terechtwijzing. Nou ja, en een boete natuurlijk.
Introductie en draagvlak
De nieuwe huisstijl is deze maand gepresenteerd. Een jaar later dan gepland. Net als in Nederland is het belangrijk om de handen op elkaar te krijgen voor een dergelijk project. Daar heeft de gemeente zich wat misrekent. Draagvlak creëren duurde langer dan men verwachtte. Ik vind het bijzonder dat dat met deze stijl wél gelukt is. Zeker als je ziet wat men in de VS gewend is als het gaat om visuele identiteiten van gemeenten…
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!