Een mooi cijfer, met een grote maar: ze vinden dat slechts 5 procent van de bedrijven sociaal verantwoord onderneemt
Dat blijkt uit RepTrek, het onderzoek van het Reputation Institute. Terwijl bedrijven jaarlijks bedragen tot 100 miljoen uitgeven aan corprate social responsability, is het met deze cijfers duidelijk dat de return on investment nogal laag is.
Het probleem is, aldus Reputation Institute, dat de meerderheid van de consumenten niet of onvoldoende weten wat organisaties doen op de drie gebieden die van invloed zijn op verantwoord ondernemen: de maatschappelijke betrokkenheid, bestuur en de onderneming als werkgever.
Een meerderheid van de consumenten in de 15 grootste markten in de wereld zijn 'neutraal' of zijn 'er niet zeker van' dat ondernemingen op deze drie gebieden het goed doen.
Dat heeft twee redenen aldus de onderzoekers: ondernemingen communiceren niet duidelijk over hun programma’s. Daarnaast zijn ze betrokken bij te veel projecten die irrelevant zijn voor hun stakeholders.
Volgens het Reputattion Institute hebben ondernemingen een geïntegreerde strategie nodig om te laten zien hoe MVO-investeringen bijdragen aan de steun van belanghebbenden en de bereidheid om te kopen van en te investeren in een bedrijf.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!