Consument lust geen gezondheidslabels op voeding

Gezonde voeding is belangrijk, zegt iedereen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Fabrikanten in Nederland spelen hier op in, door de producten die zij verkopen te voorzien van 'gezondheidslabels'.

Dit zijn labels/logo's die consumenten in een oogopslag informeren over de gezondheidswaarde.

De consument loopt echter niet warm voor deze labels, zo blijkt uit van MarketResponse.

Een meerderheid van de Nederlanders geeft aan 'zelf wel te kunnen bepalen wat gezond is' en ervaart de bemoeienis van de fabrikanten als vervelend.

De veelheid aan labels en verschillende kreten op verpakkingen maken het bovendien niet overzichtelijk.
Volgens de Nederlanders moet een product minimaal gezond zijn om een label te verdienen, bij voorkeur aangetoond door een onafhankelijke commissie.

Dit blijkt uit het onderzoek onder bijna 500 Nederlanders van 18 jaar en ouder.

De resultaten:

Ongeveer de helft van de Nederlanders is op de hoogte van het bestaan van gezondheidslabels op producten. Het meest genoemde label is het van Albert Heijn.

Daarnaast zien veel respondenten opmerkingen als 'minder vet' op verpakkingen als gezondheidslabel.
Een overgrote meerderheid stelt dat de labels behulpzaam kunnen zijn bij het maken van een gezonde keuze, maar dat er dan één helder label moet komen.

Om een gezondheidslabel te verdienen moet het product minimaal gezond zijn en het label verdienen. Een groot deel van de respondenten geeft aan dat dit aangetoond moet zijn, door bijvoorbeeld een onafhankelijke commissie.

Hieruit blijkt dat het onder de Nederlanders niet algemeen bekend is dat dit al het geval is: een product mag in Nederland niet zomaar een label dragen, zonder dat het product uitgebreid door een onafhankelijke commissie is onderzocht.

Het valt bovendien op dat er geen direct verband bestaat tussen de mate waarin een label betrouwbaar wordt gevonden en de mate waarin men bereid is een product met datzelfde label aan te schaffen.

Hoewel meer dan de helft van de Nederlanders aangeeft op de hoogte te zijn van het bestaan van gezondheidslabels weten slechts 4 op de tien van hen ook daadwerkelijk een label te noemen.

Geholpen is de bekendheid van labels op producten groter. In totaal kent 62% het label 'aanbevolen door de hartstichting', bijna 50% kent het label 'aanbevolen door het voedingscentrum'.

Het minst bekend is het 'ik kies bewust' -label, dat slechts bij 9% van de respondenten bekend is.
Ongeveer de helft van de respondenten zegt dat labels in het geheel onzin zijn en dat men gewoon koopt wat men wil. En bijna zes op de tien mensen is het eens met de stelling dat het vervelend is dat labels vertellen wat men moet eten. Men bepaalt liever zelf wat goed is en wat niet.

Daar komt bij dat 12% van de respondenten zich schuldig voelt wanneer zij bewust kiezen voor een ongezond product. Ongeveer vier op de tien respondenten vindt dat de labels producten onnodig duur maken en dat labels vooral goed zijn voor de fabrikant.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie