Campina haalt 80.000 stuks chocolademelk terug

“Het is heel belangrijk dat de consument begrijpt wat de situatie is en dat je zo snel mogelijk informeert,” aldus Karen Nitschke, pr manager van Campina Nederland, naar aanleiding van de product recall van Campina van ruim tachtigduizend bekertjes en pakjes chocolademelk uit bedrijfsrestaurants, instellingen en scholen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Er is verse consumptiemelk in de chocolademelk terechtgekomen, waardoor die minder lang houdbaar is dan op de verpakking staat. Campina heeft op woensdag en donderdag jl. veertien klachten gehad over bedorven chocolademelk. Het bedrijf adviseert zijn klanten de chocolademelk niet te consumeren en weg te gooien.
Campina heeft vrijdag een advertentie geplaatst in NRC en zaterdag volgden mededelingen in het AD, De Telegraaf en de Volkskrant. Ook is vrijdagochtend een persbericht uitgegaan. Verder zijn de bedrijfsrestaurants en instellingen die de chocolademelk aanbieden ingelicht via een brief per fax. De scholen zijn telefonisch geïnformeerd door medewerkers van Campina’s callcenter. Nitschke: “Om hen allemaal in één ochtend te informeren hebben we de capaciteit van ons callcenter uitgebreid en het vrijdagavond en in het weekend opengesteld voor vragen. We hebben voor het callcenter gekozen om de boodschap zo snel en direct mogelijk over te krijgen. Eerst moeten mensen weten dat ze het product niet moeten drinken en maandag volgt het terughaaltraject.”

Campina heeft voor dit soort terughaaltacties een standaardprocedure, maar die maakt het bedrijf niet openbaar. Nitschke: “Voor ons is kwaliteitscontrole belangrijk. Wanneer er een product recall nodig is communiceren we dat volgens de procedure naar de betrokken afdelingen binnen het bedrijf en extern naar de afnemers, de consumenten en de pers. Een adequate en snelle actie is natuurlijk heel belangrijk bij een product dat niet voldoet aan onze kwaliteitseisen, zoals de chocolademelk."

Hoe kijkt Nitschke tot nu toe terug op het verloop van de recall? “De boodschap is volgens mij duidelijk bij de consument en de instellingen overgekomen. Daarbij spelen media een belangrijke rol. Je zag hierbij dat het om een redelijk standaard recall ging. Veel media hebben nagenoeg het persbericht overgenomen zonder verder na te bellen. Als de boodschap maar duidelijk overkomt, dan ben ik tevreden.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie