The Guardian bijvoorbeeld had zijn beste online dag ooit op 24 juni, met 17 miljoen unieke gebruikers. Gemiddeld telt de site 8,9 miljoen unieke bezoekers per dag. De oplage van de zaterdagkrant steeg met 20 procent. Zo meldt Press Gazette.
Ook Telegraph.co.uk kende een record aantal bezoekers: 16,3 miljoen. Bijna 4 keer zoveel als normaal (4,3 miljoen). En Mail Online zag die vrijdag een record aantal bezoekers dat direct op de homepage binnen kwam.
The Times zag een oplagestijging van 18 procent, Daily Mail mocht 90.000 extra kranten bij de dag-oplage tellen.
Alhoewel de boost in bezoekcijfers en oplage voor veel kranten niet veel meer is dan een druppel op de gloeiende plaat (analysten verwachten een daling in printadvertising van 20 procent dit jaar), ziet een aantal kranten wel een langetermijneffect: The Financial Times meldde in de dagen na Brexit een stijging van 600 procent wat betreft nieuwe abonnementen, in vergelijking met een ‘normaal weekend’.
Doneren
The Guardian gebruikte het referendum daarnaast om donaties te werven bij lezers. De hoofdredacteur van The Guardian, Katherine Viner, over het experiment: ‘We hebben Guardian-lezers die onze Brexit-verslaggeving waardeerden, gevraagd om te investeren in onze journalistiek. Met een maandelijkse of eenmalige bijdrage. Het experiment bleek zeer succesvol.’
Pop-up Brexitkrant
Deze week werd ook bekend dat er een nieuwe nationale krant verschijnt, speciaal voor mensen die tegen Brexit en voor EU hebben gestemd. The New European (zo heet de uitgave) is vanaf vrijdag 8 juli verkrijgbaar en gaat 2 pond kosten. Archant is de uitgeverij. De krant wordt in eerste instantie 4 weken lang verspreid, in het zuiden van Engeland, Manchester en Liverpool, en telt een ‘zescijferige’ oplage. De krant zal niet alleen maar over politiek schrijven, maar richt zich qua content op mensen die van Europa en de Europese cultuur houden.
Bronnen: Campaign, Press Gazette, Warc, The Financial Times
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!