Bono heeft zich verdedigd voor de omstreden deal van U2 met Apple en gezegd dat hij de samenwerking met het technologiebedrijf wil voorzetten. ‘Dat onze muziek minder waard zou worden door deze actie is zwakzinnig’, aldus de U2-zanger tegen het Duitse actualiteitenmagazine Focus.
Bono geeft aan in het interview dat Apple met het idee kwam om het nieuwe album van U2, Songs of Innocence, ongevraagd in de iTunes-bibliotheek van veel Apple-klanten te plaatsen bij de introductie van de iPhone 6. Het leverde zowel U2 als Apple veel aandacht, maar ook een vrachtlading aan kritiek op. Apple moest zelfs een speciale pagina lanceren waarop mensen het album uit hun iTunes-bibliotheek kunnen verwijderen.
De uitspraak van de U2-zanger tegen Focus is overigens wel opvallend. Eerder deze week reageerde hij nog op Facebook-vraag van een fan die niet blij was met de actie. Bono gaf toen aan dat hij het brein erachter was: ' "Ik had dit mooie idee, maar we zijn er misschien iets te ver mee doorgeschoten.'
'Misschien aanmatigend'
Bono had niet ingeschat dat het plan van Apple zo slecht zou vallen, vertelt hij nu: ‘We vonden het een goed idee om te doen met Apple, om de mensen die eigenlijk niets te betalen voor muziek, te belonen met een cadeau. Misschien was het aanmatigend, maar we dachten dat het album zou een passend geschenk te zijn.’
U2 werd goed betaald door Apple voor deze actie, hoewel Bono zegt dat het om een veel lager bedrag ging dan de 100 miljoen dollar die in de pers circuleerde.
Betaald krijgen
De U2-zanger verdedigde zich verder door te stellen dat Apple een muziekbedrijf is dat ervoor zorgt dat artiesten betaald krijgen. ‘Bij iTunes krijgen we geld, bij streaming-diensten niet. Met die diensten verdienen platenmaatschappijen een miljard dollar per jaar. Alleen dat het geld gaat niet naar de kunstenaars.’
Nieuwe samenwerking
Bono kondigde in het interview met Focus aan de samenwerking met Apple voort te willen zetten. ‘We werken samen in een bestandsformaat dat muziek, video, foto's en teksten aansluit op een multimedia-ervaring.’
Het volgende album van de band, 'Songs of Experience' moet binnen twee jaar verschijnen in het nieuwe audiovisuele format.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!