Nederlandse consumenten bestellen online minder producten als zij weten dat de webwinkel retourkosten hanteert. Dat meldt marktonderzoeksbureau Multiscope op basis van zijn E-commerce Aftersales-onderzoek onder ruim 3100 Nederlanders.
61 Procent van de deelnemers aan het onderzoek is het 'helemaal eens' met de stelling 'bij een betaalde retourzending, bestel ik minder snel te veel.' Voor 17 procent geldt dat soms wel en soms niet, waar de overige 22 procent zich niets aantrekt van eventuele retourkosten.
Vijftigplussers boeit retourneren minder
De retourmogelijkheden van een webwinkel zijn voor vrouwen belangrijker (75 procent) dan voor mannen (63 procent). Jongeren (18-34 jaar) vinden retourneren ook belangrijker (75 procent) dan vijftigplussers (66 procent). Ook 35- tot 49-jarigen hechten waarde aan retouropties (74 procent).
Niet tevreden, toch niet retourneren
Van de ondervraagde consumenten zegt 62 procent een product alleen terug te sturen als het helemaal niet aan de verwachtingen voldoet. 11 Procent van de deelnemers zegt een tegenvallend product zelfs te houden. Multiscope geeft hier geen verklaring voor maar noemt als mogelijke oorzaken dat consumenten het retourneren te veel werk vinden of eventuele retourkosten niet willen betalen.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!