Aidsfonds stopt met campagne na felle kritiek van patiënten [POLL]

Hiv Vereniging sprak van een 'horrorcampagne'

De campagne van het Aidsfonds viel verkeerd bij hiv-patiënten en daarom besluit het fonds de campagne ‘’ terug te trekken. Dat maakt het Aidsfonds dinsdag bekend.

Alexander Pastoors, voorzitter van de Hiv Vereniging, twitterde dinsdagochtend:

 

 

Gekwetst en gestigmatiseerd

Het Aidsfonds schrijft in een persverklaring: ‘Aidsfonds heeft bewust gekozen voor een harde boodschap omdat de afgelopen jaren hebben uitgewezen dat de beeldvorming over hiv en aids niet in lijn is met de realiteit. Hoewel de campagne uitgebreid van tevoren is getest, is gebleken dat veel hiv-positieven zich door de campagne gekwetst en gestigmatiseerd voelen. Dat is niet de bedoeling geweest van de campagne.’

De campagne is ontwikkeld door bureau Havas Lemz. Een woordvoerder vertelt Adformatie: &;Het is een campagne die behoorlijke wat voeten in de aarde heeft. We staan geheel achter de beslissing van het Aidsfonds. De uitingen zullen vanaf vandaag verdwijnen.&;

Doel van de actie

Het doel van deze campagne was om de urgentie van de hiv/aids-probleem terug te brengen. Volgens het Aidsfonds denken veel Nederlanders dat het virus onder controle is, maar dat is niet waar. In Nederland neemt het aantal nieuwe hiv-infecties af, maar in andere Europese landen stijgt het juist. Pierre Bokma was de stem van het virus in de radio- en tv-spot. Hij legt uit dat hiv steeds meer z’n gang kan gaan.

Op het Radio 1 Journaal reageert hiv-patiënt Oscar Hammerstein: &;Ik vecht al 28 jaar tegen de stigmatisering van mensen met hiv. Met succes. Nu komt uitgerekend het Aids Fonds met een misdadige campagne die hiv-patiënten ervan beschuldigt 300 kinderen per dag te vermoorden. Want het virus wordt door patiënten zelf verspreid, dus als je zegt: het virus vermoordt 300 kinderen per dag, dan zeg je eigenlijk: hiv-patiënten vermoorden 300 kinderen per dag.&;

Spraakmakend

De actie werd gelanceerd op 1 december (Wereld Aids Dag) en zorgde vanaf dat moment voor commotie. Journalisten van De Volkskrant vroegen zich af of de feiten uit de reclames (&;het hiv-virus doodt drie keer zoveel mensen als in 1990&;) kloppen. Conclusie: technisch gezien wel. Maar wat er niet bij wordt vermeld is dat de piek in sterfte alweer 12 jaar geleden was, in 2004.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie