#AIA13 Concept van de week – MyRadio: interactieve radio die naar jou luistert

Met z’n allen lineair dezelfde content consumeren, dat is bij tv al even passé. Nu is het tijd voor radio om een vergelijkbare transformatie door te maken. Dat meent Gert Jan Kole, senior projectmanager bij de Sky Radio Group. Hij bedacht MyRadio: online gepersonaliseerde radio die naar jou luistert in plaats van andersom.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Gert Jan Kole werd in 2006 aangenomen om innovatie in radioland te onderzoeken. “Dat was er toen weinig. Traditioneel bereiken radiozenders hun luisteraars via de ether of de kabel. Daarmee is alleen audio mogelijk, het is éénrichtingsverkeer en het signaal is voor elke ontvanger hetzelfde. Zo is radio altijd geweest en toen naast de ether en de kabel het Internet opkwam, blééf dat zo. De extra mogelijkheden die Internet biedt, zoals multimedia, interactie en personalisatie, werden helemaal niet benut.

Radio leert je smaak kennen
is persoonlijk, slim, sociaal en gratis’, meldt de website. Gert Jan: “Bij MyRadio kies je een station dat je leuk vindt, of je stelt zelf een station samen door twee of meer genres te combineren. Vervolgens begint je radiostation liedjes af te spelen die daarbij passen en anders dan bij traditionele radio kun je elk liedje dat langskomt waarderen, of simpelweg overslaan. MyRadio analyseert wat je doet tijdens het luisteren en leert zo jouw muzieksmaak kennen. Zo kan MyRadio bijvoorbeeld leren dat je ’s ochtends graag naar de nieuwste dancehits luistert, terwijl je ’s middags meer in bent voor iets rustigers.”

Selectie van music directors
“Onlinemuziekdiensten zoals Spotify zijn een hot item, maar het zijn met name diensten waarbij je zelf op zoek moet naar muziek”, vertelt Kiki van Leeuwen Boomkamp, productmanager van MyRadio. “MyRadio is echt radio. Je hoeft dus niet zelf je playlist bij elkaar te klikken en je kunt ook nieuws, weer en verkeer aanzetten.” Gert Jan: “Een ander sterk punt is dat de muziek zorgvuldig is geselecteerd door music directors van onder meer de Sky Radio Group. Zij weten precies welke muziek bij welk genre hoort. Dat zorgt voor een sterk uitgangspunt.”

Forse investering
Het team van MyRadio is niet bang voor vergelijkbare radiostations of concurrentie. Als dochteronderneming van de ‘, een van de grootste Nederlandse mediagroepen, hebben ze alle middelen in huis om MyRadio tot een succes te maken. Gert Jan ziet geen concurrentie in het Nederlandse radiolandschap. “We hebben er 25 manjaar aan werk ingestoken. Het zou voor andere partijen veel voordeliger zijn om een licentie te nemen op ons platform dan om zelf een concurrerende dienst op te zetten.”

Verdienmodel
Een deel van het verdienmodel is hetzelfde als bij reguliere radio: elke twintig minuten een reclameblok. Interessant is dat de gebruiker naast muziek ook commerciële boodschappen kan waarderen. “Een mooie manier om te kijken welke advertenties aanslaan en welke niet”, zegt Gert Jan. Naast reclameblokken behoren branded radiostations tot de mogelijkheden. Kiki: “Zo heeft Transavia hun eigen Holiday Radio op MyRadio. Hier kunnen ze vakantietips aan koppelen en speciale aanklikbare inhakers in de mediaspeler.”

Focus op marketing
Hoewel MyRadio nog geen jaar officieel bestaat, zijn in het buitenland al licenties verkocht. De focus ligt voorlopig echter op Nederland. “MyRadio is nog erg nieuw en nog lang niet algemeen bekend. We hebben nu zo’n driehonderdduizend unieke gebruikers per maand. De komende tijd willen we ons vooral gaan richten op marketing: we willen meer bekendheid creëren in Nederland, zodat we ook meer luisteraars krijgen”, zegt Gert Jan.

Genomineerd voor AIA13
“We zijn verder echt trots dat we genomineerd zijn voor de Accenture Innovation Awards. Dat bewijst dat we inderdaad met iets nieuws bezig zijn. Wat ik de afgelopen maanden verder heb geleerd, is dat het proces nooit klaar is. Er kan zo veel in de digitale wereld. We zullen ons constant blijven ontwikkelen en innoveren in de toekomst”, besluit Kiki.

MyRadio zelf uitproberen kan

Accenture organiseert in 2013 voor de zevende keer de Innovation Awards. Nieuwe, innovatieve, veelbelovende concepten, jonger dan drie jaar en gelanceerd op de Nederlandse markt kunnen meedoen aan de competitie.

Elke week bespreek ik op Molblog een opvallend concept dat zich heeft ingeschreven. Of deze kanshebber werkelijk een Tulp in de wacht weet te slepen, is uiteraard aan de jury. Naast media-, communicatie- en hightech-concepten is het dit jaar weer mogelijk in vier andere sectoren in te schrijven. De prijsuitreiking vindt in november plaats op het Accenture Innovation Event.

Kijk voor meer informatie op www.innovation-awards.nl of volg ons op Twitter om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen. Fan van dit concept? Breng dan je stem uit om MyRadio kans te laten maken voor de Publieksprijs.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie