Sander van der Laan leidt bij Albert Heijn sinds 2003 de grootste prijzenoorlog die ons land ooit gekend heeft.
De AH-commercieel directeur heeft een interview gehad met Carp.
Het blad heeft ook een audio-bestand geplaatst met Van der Laan (zelf spreken ze van een podcast, maar marc van gurp wees me er op dat het geen podcast is, want het is geen 'rss feed met een embedded mediabestand').
Twee vragen en antwoorden uit het interview:
Carp: Ook bij huismerkproducten botsen jullie met leveranciers. Verpakkingen lijken zo op elkaar dat de consument het verschil tussen A-merken en jullie huismerk niet meer kan zien, is de klacht.
Van der Laan: 'Het verhaal dat wij A-merken zouden kopiëren is absoluut onwaar, we proberen dwars door categorieën heen ons huismerk neer te zetten, met een eigen logo, schrijfstijl en kwalitatieve uitstraling. Maar soms zijn er vaste codes. Paprikachips zit bijvoorbeeld altijd in een blauwe zak. Lays zit toevallig ook in een blauwe zak. Kopiëren we Lays? Helemaal niet, maar als je paprikachips in een gele zak stopt, raakt de klant volledig in de war.'
Carp: Een mooi verhaal, maar Unilever stapte naar de rechter en kreeg in twee van de dertien gevallen gelijk. De rechter zei verder: het is aannemelijk dat Albert Heijn ook met overige verpakkingen de grens van het toelaatbare heeft opgezocht.
Van der Laan: 'Nee, de rechter heeft gezegd dat er van onze 4500 huismerkproducten, waarvan er uiteindelijk dertien op tafel zijn gekomen, in twee gevallen inbreuk was gepleegd op het merkrecht. Het is geen wiskunde, dus als je in de beleving van de rechter twee foutjes maakt op 4500 cases, valt het allemaal wel mee.'
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!