In de afgelopen anderhalf jaar (vanaf april 2013) is Adfact, registreerder van mediabestedingen, bezig geweest met het ontwikkelen en testen van het registreren van alle markten en merken. Tot voor kort was Adfact vooral actief in het leveren van concurrentieanalyses voor een beperkt aantal marktsegmenten, namelijk automotive, finance, telecom en energie. Met het aanbieden van de registratie van de mediabestedingen van alle markten en merken, doorbreekt Adfact de monopoliepositie van mediabestedingenregistratie dat was ontstaan door de overname vorig jaar maart van MediaXim door Nielsen.
Het grootste geld
De registratie vindt volledig in Nederland plaats en wordt gedaan met een team van 15 medewerkers. De software waarmee de data ontsloten wordt, is ontwikkeld door Media Buying Systems. Lars de Vries, oprichter en mede-eigenaar van Adfact zegt adverteerders, media- en reclamebureaus en mediaexploitanten visueel aantrekkelijke rapportages te willen bieden. ‘De uitgangspunten zijn eenvoud, toegankelijkheid en real time.’
Klaar voor
De Vries zegt de test- en ontwikkelfase van de dienst te hebben doorlopen met ‘founding client’ IPG Mediabrands (onder andere UM en Initiative Media). ‘We hebben bewust gewacht met de verdere uitrol bij andere bureaus tot alles stond als een huis. Nu zijn we er klaar voor om de markt te benaderen.’
Alle merken
Adfact is een bedrijf dat zijn bestaan heeft opgebouwd door diensten te leveren aan adverteerders. Daar blijft volgens De Vries de focus ook liggen, ‘want’, zegt hij, ‘daar zijn we het langst bezig en daar ligt voor ons toch het grootste geld.’ Maar met het aanbieden van de mediabestedingen van alle marktsegmenten (de hele markt, alle merken), wil Adfact ook de mediabureaus, de onderzoeksbureaus en de exploitanten gaan bedienen.
Holy grail
En de ambitie is hoog. De Vries: ‘We willen de gehele markt bedienen. De kosten om alles te registeren zijn heel hoog. Nu we die data eenmaal hebben, willen we die in variabele vormen aanbieden. Tot bewijsnummering aan toe. Binnen twee á drie jaar denk ik marktleider te zijn. Wij kunnen namelijk veel flexibeler omgaan met de manier waarop de data ontsloten worden voor de klant dan Nielsen. Én we hebben een betere oplossing voor het online stuk. Nee, dat is nog heus niet de holy grail, maar het is wel een stuk beter dan wat er nu geboden wordt.’
Concurrenten
De oplossing die Adfact zegt te hebben gevonden voor een meer betrouwbare manier van het meten van online advertentiecampagnes, is dat het - in tegenstelling tot de traditionele, huidige manier van meten – het surfgedrag van 10.000 personen op continue basis registreert. Speciaal ontwikkelde software vertaalt de waargenomen online advertenties, banners en reclamevideo’s naar share of voice. Adfact is daartoe een samenwerking aangegaan met Wakoopa. De Vries: ‘Zolang Google, de grootste internetexploitant, zijn gegevens niet beschikbaar stelt aan de markt, menen wij dat deze nieuwe manier van meten adverteerders de beste inzichten geeft in de online campagnes van hun concurrenten.’ Adfact is ook actief in het registreren van alle Nederlandse reclame-uitingen.
Belangen
Adfact, in 2008 opgericht door Lars de Vries, kent inmiddels drie eigenaren. De andere twee aandeelhouders (De Vries noemt geen namen) zijn bedrijven die zijn gerelateerd aan media, die niet alleen financieel, maar ook inhoudelijk bijdragen. Of De Vries nog meerderheidsaandeelhouder is, houdt hij ook voor zich. Wat de hoogte van de investering is geweest om alle merken en markten te registreren, daar noemt De Vries geen bedrag bij. Wel zegt hij dat de investering te overzien is geweest. ‘We registreerden al de helft, en de tool waarmee we de data toegankelijk maken, is gebouwd op basis van reeds bestaande tool van Media Buying Services.