ACM-campagne waarschuwt consumenten voor onbetrouwbare websites

Met de feestdagen in het vooruitzicht, lanceert de toezichthouder een campagne om mensen bewust te maken van veilig online bestellen.

ACM

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) start de campagne 'Eerst checken, dan bestellen' om consumenten bewust te maken van de risico's van online bestellen. De campagne bestaat uit radiospotjes en sociale media-uitingen, waar de ACM ook verschillende video's voor heeft laten ontwikkelen. 

Reden voor de campagne zijn de klachten die de ACM dagelijks ontvangt van consumenten over onbetrouwbare webwinkels. Bijvoorbeeld omdat de webwinkel iets anders levert dan afgesproken, er helemaal niets geleverd wordt of de klant zijn of haar geld niet terugkrijgt na het retourneren van het product. De ACM kan als toezichthouder webwinkels aanpakken waar veel over geklaagd wordt. De meest voorkomende klachten gaan over het niet ontvangen van een product, een hele lange levertijd of een product dat nep of van slechte kwaliteit is. 

Eerst checken, dan bestellen

Nu veel mensen inkopen doen voor de feestdagen, wil de ACM bewustwording creëren rondom veilig online bestellen. Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM: 'Een online aankoop is écht anders dan een aankoop in de winkel. Je hebt vaak al vooruit betaald en kunt niet even de winkel binnenlopen als er iets mis is. Als je vervolgens geen contact krijgt met de verkoper, ben je je geld kwijt. Het is daarom belangrijk dat je eerst de webshop checkt en dan pas bestelt, vooral als je de webshop nog niet kent. Ook kun je problemen voorkomen door achteraf of verzekerd betalen, bijvoorbeeld met een creditcard.'

De ACM-campagne op radio en sociale media wordt vergezeld door een checklist met vier tips om veilig online te bestellen. De ACM voert de campagne via ConsuWijzer, het consumentenloket van de toezichthouder. 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie