Vanochtend werd bekend dat Paul Aelen zijn Checkit verkocht heeft aan Aegis.
We bellen hem voor een paar urgente vragen. Hij is net onderweg van de notaris naar kantoor. 'Ja, ik heb daar een mooi glas champagne gedronken', zegt Paul Aelen.
Paul, ben je nu een rijk man?'
Paul Aelen: 'Nee, hoor. Ik heb wel een betaling gekregen voor alle tijd, geld en risico dat ik in Checkit heb gestopt. Maar je weet dat geld niet gelukkig maakt.
'We gaan wel een boeiende tijd tegemoet. Checkit maakt een nieuwe stap. We zijn in de afgelopen jaren vaak benaderd, maar hebben het altijd afgehouden. We dachten altijd dat we het zelf ook wel konden'.
Waarom ben je nu dan wel gezwicht?
PA: 'Alles viel op zijn plek met Aegis. Het zijn ondernemers die weten wat er speelt. Brian Hirman heeft vorig jaar zijn Bookmark aan Aegis verkocht en is de baas van Isobar in Nederland. Hij kent het klappen van de zweep. We worden nu echt onderdeel van een digitaal netwerk.
'De topman van iProspect, het leidende zoekmachinemarketingbureau in de wereld, kwam ook naar Nederland en heeft een middag met ons gepraat. Echt inspirerend en het getuigde van inzicht in de markt.'
Hij heeft jullie echt ingepakt?
PA, lachend: 'Jazeker'.
Hoe lang moet je nog blijven?
PA: 'We hebben afgesproken dat ik nog drie jaar betrokken blijf bij Checkit.'
Hoeveel aandeelhouders heeft Checkit?
PA: We zijn met z'n drieën begonnen. Een in deeltijd en ik en Marco full time. Later is er nog een programmeur als aandeelhouder bijgekomen. Dus in totaal zijn we met vieren.'
Wie heeft het initiatief genomen tot de gesprekken?
PA: 'Aegis'.
Kun je als zoekmachinebureau in Nederland nog wel zelfstandig zijn? Zullen de concurrenten ook niet snel vluchten naar een internationaal netwerk?
Pa: 'Dat hoeft niet. Op elk potje past een dekseltje. Er zullen altijd klanten zijn die een lokaal bureau willen. Maar wil je echt mee met de ontwikkelingen, dan moet je wel je netwerk versterken.
'Wij kregen bijvoorbeeld steeds meer vragen over mobiel internet van klanten. Nu kunnen we ze verwijzen naar een loket binnen de groep, voorheen moesten ze naar een andere onderneming. Je kunt je aanbod en dienstverlening beter afstemmen op wat klanten willen. En die klanten willen toch een compleet dienstenpakket.'
iProspect stelt in Nederland niet veel voor, waarom blijft het merk nu bestaan, naast Checkit?
PA: 'Ze hebben zes of zeven mensen in Nederland. Er blijven toch klanten die door een internationaal bureau willen worden geholpen. De twee merken blijven inderdaad naast elkaar staan. Wij doen de locale klanten. Maar we kunnen die nu nog meer bieden.'
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!