De Tamagotchi, je eigen digitale ‘zorgenkindje’ – herinner je je die nog? Hoewel het apparaatje van Japanse makelij inmiddels iets uit de vorige eeuw lijkt, heeft het idee erachter weldegelijk voet aan de grond gekregen. En wel in de vorm van de Treemagotchi: een boompje dat je digitaal lucht, licht en liefde geeft en waarmee je bijdraagt aan de bewustwording om ’groener’ te leven. Wat mij opvalt is dat Treemagotchi voor de publieksprijs van de Innovation Awards – heb jij al gestemd op je favoriete concept? – een flink aantal stemmen binnenhaalt. Reden om dit concept te bombarderen tot concept van de week en na te gaan waarom dit concept zo populair is.
Net als bij veel nuttige uitvindingen geldt voor Treemagotchi dat het principe verbluffend eenvoudig is. Het is een digitaal boompje dat je waar je maar wilt op het web plant: op Facebook, Hyves, je eigen site of op Treemagotchi.nl. Je houdt je boom gezond door online de kleine duurzame en ‘panklare’ acties uit te voeren die Treemagotchi je twee keer per maand stuurt. Bijvoorbeeld je telefoongids opzeggen, een bos Fairtrade-bloemen bestellen of een rekening openen bij een bank die oog voor de wereld heeft. Een unieke technische link zorgt ervoor dat je jouw boom direct ziet opbloeien. Wie regelmatig een actie uitvoert, kan prijzen winnen en zijn boom pimpen. Doe je niks, dan verdort je boom. Met Treemagotchi zie en voel je dat alle kleine individuele acties, die je met duizenden anderen tegelijk uitvoert, grote impact hebben.
Van zaailing tot woudreus
Behalve dat vele kleintjes één grote maken – je nodigt natuurlijk al je vrienden uit om het bos uit te breiden – spreekt Treemagotchi aan doordat het weinig tijd kost. Online kun je verdwalen in een woud van groene activiteiten, maar welk effect heeft je bijdrage? Treemagotchi laat je direct het resultaat van je inspanning terug zien op een grappige manier, die bovendien uitdagend is – je wilt je zaailing zo snel mogelijk uit laten groeien tot een woudreus, compleet met kabouters, paddenstoelen en boombewoners. Oprichter Egon de Bruin beaamt dat. “Er was een gat van denken en doen, en dit gat vullen wij op een leuke manier. We hebben verschillende online-initiatieven in een smeltkroes gedaan, we zijn daarin gaan roeren en daaruit is Treemagotchi gekomen.”
Goed bezig met z’n allen
Treemagotchi combineert persuasive technology met social media. Ofwel: meedoen aan duurzame initiatieven is zo simpel mogelijk gemaakt. En gebruikers zien direct hun bijdrage terug in een sociale omgeving. Treemagotchi geeft gebruikers zo nadrukkelijk het gevoel dat ze deel uitmaken van een collectief dat goed bezig is. De Bruin: “Onze dienst is in feite een ICT-tool die gedragsverandering in de hand werkt. Hét USP is dat gebruikersgedrag automatisch wordt gemeten met de unieke PHP- of ASP-code op al onze partnersites. De codes maken alle acties eenvoudig te meten, en ze maken de collectieve impact van bespaarde elektriciteit, water, CO2 en papier 'live' voor iedereen zichtbaar.”
Al honderdduizend acties
Treemagotchi heeft het sinds 2009 voor nu al 23.000 mensen gemakkelijk en leuk gemaakt om een bijdrage te leveren aan een betere wereld. En dankzij Treemagotchi hebben 40 organisaties een nieuw, interactief kanaal om mensen te bereiken met hun dienst of product. Sinds de oprichting van Treemagotchi zijn inmiddels zo’n 100.000 acties uitgevoerd. In de Innovation Awards-categorie ‘green concepts’ is Treemagotchi een goed voorbeeld van een concept dat zich richt op bewustwording. Wat Treemagotchi onderscheidt van andere community’s is dat de bewustwording direct omgezet wordt in concrete acties.
Nú uitbouwen
Treemagotchi heeft zich naar mijn mening op een slimme manier weten te positioneren in het social media-landschap. Het concept weet mensen aan zich te binden en op de been te krijgen, zonder dat ze de barricades op hoeven of veel tijd, moeite en geld kwijt zijn. Een klein beetje inzet is al genoeg om verschil te maken. Voor het ultieme succes van Treemagotchi acht ik het van belang dat geprofiteerd wordt van het ‘momentum’: het platform moet nu snel verder uit worden gebouwd zodat het hét knooppunt wordt voor duurzame acties en campagnes – natuurlijk zonder dat de idealistische achtergrond en het gebruiksgemak uit het oog wordt verloren.
Treemagotchi is genomineerd in de categorie “Best Green Concept”. Bekijk het pitch filmpje hieronder:
----------------------------------------------------------------------------------
Accenture organiseert dit jaar weer de Innovation Awards. Nieuwe, innovatieve, veelbelovende concepten in de media-, communicatie- of high-techindustrie, jonger dan drie jaar en gelanceerd op de Nederlandse markt kunnen meedoen aan de competitie. Uitreiking vindt plaats op 2 november 2010 tijdens het Accenture Innovation Seminar in Pakhuis de Zwijger, Amsterdam. In dit item beschrijf ik iedere week een opvallend concept dat zich in de laatste jaren heeft ingeschreven. Of deze kanshebber werkelijk zo’n award in de wacht weet te slepen, is uiteraard aan onze vakjury.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!