Elke radiozender kenmerkt zich door een bepaalde keuze in muziek, doelgroep en dj’s. Maar ook als het aankomt op de reclameblokken onderscheiden zenders zich van elkaar. Zo zijn de NPO-radiozenders de enige in Nederland die gebruikmaken van zogenaamde bumpers en pingels en hebben ze luisteraars met unieke eigenschappen. Uit recent onderzoek blijkt dat deze kenmerken positieve gevolgen kunnen hebben voor de merken in de NPO-reclameblokken. In dit blog lees je wat deze eigenschappen voor jouw radiospot kunnen doen.
De voordelen van bumpers en pingels voor jouw radioreclame
De NPO-radiozenders zijn in Nederland uniek met het gebruik van bumpers en pingels. Bumpers hoor je aan het begin en eind van een blok en zorgen voor een duidelijke afbakening tussen de muziek of het programma en het reclameblok. Pingels, die te horen zijn tussen elke reclamespot, bakenen deze ook nog eens afzonderlijk af.
Dit blijkt veel voordelen met zich mee te brengen voor de reclames in het blok. Zo zorgen de pingels voor een eigen moment waardoor je hoorbaar te onderscheiden bent van andere commercials en deze minder invloed hebben op jouw reclame. Op die manier heb je je eigen ruimte om je boodschap over te brengen.
Maar er is meer: het nieuwe onderzoek toont ook aan dat bumpers de aandacht van de luisteraar trekken, waardoor de NPO-reclameblokken met een hogere mate van aandacht beginnen, en dat pingels deze aandacht vervolgens vasthouden. Hierdoor begint elke reclamespot met een hogere aandacht. Een belangrijk gegeven aangezien aandacht een positieve invloed heeft op verkoop!
De positieve kenmerken van de NPO-luisteraar
In het onderzoek is daarnaast gekeken naar de kenmerken van NPO-luisteraars ten opzichte van niet-NPO-luisteraars. Wat bleek? De NPO-luisteraar heeft een positievere houding tegenover merken.
Ook hier kan je je voordeel mee doen! Immers: wanneer je mensen met zo’n positievere houding bereikt, hebben ze een hogere ontvankelijkheid voor reclameboodschappen. Zo’n hogere ontvankelijkheid zorgt er op haar beurt weer voor dat je reclameboodschap beter onthouden wordt.
Daarnaast blijkt de NPO-luisteraar meer kwaliteit aan het imago van het merk toe te kennen - wat zorgt voor een hogere intentie om een product aan te schaffen – en meer geneigd is om tot actie over te gaan na het horen van een commercial.
Interesse?
Inzetten op NPO Radio kan jouw spot dus extra kracht bijzetten: de unieke bumpers en pingels zorgen voor extra aandacht en een eigen moment én je bereikt een luisteraar met een hogere ontvankelijkheid voor je boodschap, kwaliteitsperceptie en actie-intentie.
Meer weten? Of ben je bijvoorbeeld benieuwd naar de invloed van je reclamepositie in een (NPO-)radioblok op je merkdoelstellingen? Download het hele onderzoek dan kosteloos en vrijblijvend hier. Direct overgaan tot actie? Neem dan contact op met een van onze accountmanagers.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!