Tim van der Wiel (GoSpooky): 'Zeker 90% van de merken is niet social-first'

Samen met Van der Wiel (26) blikken we vooruit op het marketingcongres op 14 november in Circa Amsterdam.

Tim van der Wiel.

Op donderdag 14 november is het zover: dan vindt MarketingLive plaats in Circa Amsterdam. Aan de hand van het motto 'Bright perspectives on marketing' kan de bezoeker een gevarieerd programma van de top van marketing-Nederland verwachten. 's Avonds worden de jaarlijkse Effie Awards uitgereikt. 

In aanloop naar het evenement blikken we met diverse sprekers vooruit. Met vandaag: Tim van der Wiel, medeoprichter van social-techbureau GoSpooky. Ga voor meer informatie over MarketingLive naar de website

VIA Next Legend, Forbes 30 Under 30, Bureau van het Jaar... Je hebt op jonge leeftijd al talloze prijzen in de wacht gesleept. Wat heeft dit voor het verloop van je carrière betekend?

Het is natuurlijk een enorme eer om die erkenning te krijgen. Het blijft soms onwerkelijk om terug te kijken op die momenten, omdat ik mijn carrière nooit ben begonnen om prijzen te winnen. Maar die prijzen hebben voor mij en mijn bureau wel deuren geopend en het heeft ons geholpen om in de markt serieus genomen te worden, vooral in de beginjaren vanaf 2016.

Het heeft bovendien nieuwe kansen gebracht, zoals het aantrekken van talent en nieuwe klanten. Maar prijzen zijn nooit het einddoel geweest; het gaat mij en GoSpooky nog altijd om het werk voor klanten. 

Ik kan me voorstellen dat je regelmatig wordt gevraagd als spreker op vakcongressen. Waarom heb je specifiek tegen MarketingLive 'ja' gezegd?

MarketingLive is speciaal voor mij. Het was een van de eerste events waar ik mijn verhaal mocht doen, in 2016. Ik weet nog goed hoe spannend het was om toen op dat grote podium te staan. Dat ik nu weer de kans krijg om hier te spreken maakt de cirkel mooi rond. Het is mooi om mijn ervaringen te delen en hopelijk anderen te inspireren, net zoals ik destijds geïnspireerd raakte.

Er zijn tegenwoordig wel erg veel prijzen
Vorig jaar opende Gospooky een bureau in New York. Hoe gaat het nu daarmee?

Een kantoor openen in New York was altijd al een jongensdroom. We hebben al met prachtige merken kunnen werken, zoals Nike, Barbie en Verizon. Het is een combinatie van veel proberen en leren; New York is echt een andere markt dan Nederland. Ik ben ongeveer de helft van de tijd in New York te vinden en de andere helft in Amsterdam. Het voelt als the best of both worlds

Hoe kijk je naar het Nederlandse 'prijzencircus' in z'n algemeenheid? En waar plaats je de Effie in dat geheel?

Ik zie prijzen vooral als een manier om samen te komen en de industrie te verbinden. Maar er zijn tegenwoordig wel erg veel prijzen, waardoor het soms lastig is om te bepalen welke nu écht betekenis heeft. De meeste prijzen belonen alleen het creatieve werk, maar niet altijd de impact op de klant of consument. De Effie onderscheidt zich hierin, omdat het draait om effectiviteit en resultaat. En dat is uiteindelijk waar het in ons vak over gaat.

Social media moet de kern van je marketingstrategie zijn
Ik lees op marketinglive.nl dat 'social first-merken in 2025 de absolute winnaars' worden. Dat is toch al een paar jaar het geval? Of lopen zoveel merken nog achter?

Social media is inderdaad al jaren niet meer weg te denken, maar nog steeds is zeker 90% van de merken niet social-first. Het gaat verder dan alleen aanwezig zijn op social media; het moet de kern van je hele marketingstrategie zijn. Veel merken hebben daar nog flinke stappen in te maken.

Wat kunnen we van je talk op MarketingLive verwachten?

Ik ga laten zien hoe je als merk écht social-first kunt worden. Denk aan concrete stappen en voorbeelden die je direct kunt toepassen om je merk te laten groeien in deze snel veranderende wereld.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie