Toen de laatste tv-nieuwtjes weer werden besproken bij het koffiezetapparaat moest ik snel weglopen om geen ‘spoilers’ te horen van mijn favoriete programma’s. Mijn interesse gaat voornamelijk uit naar programma’s met een psychologisch thema zoals de Anorexia Eetclub of Sophie in de Kreukels. Dit is wat mij betreft dan ook echt ‘premium content’.
De invloed van programmawaardering op communicatiedoelstellingen
Het waarderingspanel van NPO geeft dagelijks inzicht in hoe televisieprogramma’s geëvalueerd worden op uitzendingsniveau. Dat is niet alleen interessant voor de programmamaker, maar ook voor jouw bedrijf. Bij Ster hebben we in samenwerking met de NPO, onderzoeksbureau SAMR en Neurensics verschillende studies gedaan naar de waardering van programma’s en de invloed daarvan op de reclame die er omheen te zien is. De resultaten zijn duidelijk, premium content heeft een enorm positief effect op de impact van reclame.
Zo blijkt dat een hoge waardering van tv-programma’s niet alleen zorgt voor een hogere likeability van de reclame die erna te zien is, maar veel belangrijker en interessanter nog is het positieve effect op koopintentie. Hoe hoger de waardering van het programma, hoe hoger de koopintentie voor het product dat voor of na het programma in reclame te zien is. Gemiddeld stijgt de koopintentie met 13% wanneer de waardering van een programma met een tiende punt stijgt. Naast dat een specifiek programma invloed kan hebben op de impact van jouw reclame, heeft ook de algemene context van een zender dat. Dit kwam naar voren in ons onderzoek met Neurencics waar bleek dat het jarenlange contact van de tv-kijker met de kwaliteitsprogramma’s van de publieke omroep leidt tot een consequent positieve impact op een reclame die in een ‘publieke omgeving’ wordt uitgezonden.
Creativiteit blijft belangrijk
Bovenstaande conclusies betekenen natuurlijk niet dat je enkel rekening moet houden met de context waarin jouw reclame uitgezonden wordt. Wanneer je als bedrijf reclame inzet om je doelen te bereiken weet je als geen ander dat je dat er veel factoren een invloed hebben op het succes van je campagne. De keuze van je doelgroep, je media-inzet en wat je concurrenten doen zijn belangrijke factoren. De creatie zelf moet daarbij zeker niet vergeten worden, de kwaliteit hiervan is van cruciaal belang op succes. Omdat wij willen dat alle klanten succesvolle campagnes draaien maken we het bij Ster mogelijk om deze kwaliteit te pre-testen en denken we graag mee over je strategische keuzes. Kijk maar eens op ster.nl voor meer informatie.
Wat is premium content?
Of je nu inspiratie zoekt voor een avondje tv kijken of op zoek bent naar de beste programma’s om jouw reclame bij te tonen, NPO biedt genoeg. De twintig best gewaardeerde televisieprogramma’s van NPO scoren namelijk zeer mooie rapportcijfers.
Zelf plof ik vanavond lekker op de bank met Boer zoekt Vrouw, zodat ik ook weer mee kan kletsen bij het koffiezetapparaat. Ben benieuwd of ik jouw bedrijf ervoor of erna zie verschijnen!
Wil je de Ster-onderzoeksuitgave ‘Waardering werkt’ ontvangen of meer weten over adverteren bij NPO? Neem dan contact op met Patricia Sonius via patricia.sonius@ster.nl of kijk voor meer info op ster.nl.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!