EFFIESCOUT: Wieke van Veggel scout Tony’s Chocolonely

EFFIESCOUT week 19: Tony’s is al een aantal jaar marktleider in chocoladerepen, zonder paid advertising.

Tony's Chocolonely

Wieke van Veggel communicatieadviseur bij Meer Muziek in de Klas, scout Tony's Chocolonely.

De laatste jaren veroveren merken de markt - en soms zelfs de wereld - terwijl je nooit reclame van ze ziet. Ik denk aan Google en Über. Maar ook het Nederlandse Tony’s Chocolonely gebruikt uit principe geen paid advertising. Dat heeft hen er niet van weerhouden snel merkbekendheid op te bouwen en de chocolademarkt flink op te schudden. Tony’s is al een aantal jaar marktleider in chocoladerepen.

Nu de Effie niet langer alleen het effect van communicatie beloont maar een marketingprijs is, staat Tony’s niets in de weg om hun succescase in te sturen. Ik zou dat toejuichen. Het is voor het vak heel leerzaam om te zien hoe je met een maatschappelijke missie en een uitgekiende marketingstrategie, maar zonder reclame, een sterk merk kan bouwen.

Of Tony’s de case instuurt in de categorie Maatschappelijke Impact of Merk laat ik graag aan hen over. Thecla Schaeffer kan vast zowel het maatschappelijke als commerciële succes overtuigend aantonen.

Ik geef het stokje door aan Effiescout voor week 20: Tim Claassen, Strategy Director bij Havas Lemz

Nieuwe Effie-categorieën

De Effie groeit met drie nieuwe categorieën: Branded customer experience, Succesvolle introductie en Impactvolle propositie (meer informatie op www.effie.nl).  

De rubriek EFFIESCOUTS is in het leven geroepen om ervoor te zorgen dat er geen mooie cases - in bestaande en nieuwe categorieën - over het hoofd worden gezien. In aanloop naar de inzendperiode wordt wekelijks iemand gevraagd een vakgenoot aan te moedigen om in te zenden.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie