Door: Ahmed Ait Moha
Al jaren zie ik met lede ogen aan hoe bij publiekscampagnes over maatschappelijk belangrijke thema’s weinig rekening houden met biculturele Nederlanders. Bewust of onbewust houden overheidsinstanties zich niet bezig met het feit dat een deel van Nederland de Nederlandse taal niet goed beheerst en de ingezette communicatiekanalen (TV-zenders, radiostations en kranten) niet of zeer sporadisch gebruikt. Daar komt dan nog eens bij dat de communicatie-uitingen vaak onvoldoende aansluiten bij de leefwereld van biculturele Nederlanders: zij herkennen zich er gewoonweg niet in. De keuze om hier geen rekening mee te houden is in het afgelopen decennium voornamelijk politiek gemotiveerd geweest. Immers “in Nederland spreken we Nederlands!”
Verademing
Het was dan ook een verademing om te zien, dat de belangrijke overheidscommunicatie in het kader van Corona (o.a. over de maatregelen en de naleving hiervan), wel in meerdere talen werd uitgebracht en nog belangrijker, de infomercials zich afspelen in een herkenbare context, zoals de Marokkaanse huiskamer. Daarnaast werden ook kanalen ingezet die door biculturele jongeren worden bekeken en beluisterd. Zo werd de radioinfomercial over Ramadan en Corona uitgezonden via FunX, de best beluisterde urban jongerenzender in de grote steden.
Succesvolle Effie-cases zijn campagnes waarbij impact op de doelgroep centraal staat. Als overheid is de gehele Nederlandse bevolking je doelgroep en is impact alleen te realiseren door inclusief te zijn. Dus kom op Rijksoverheid, met jullie inspanningen om ook biculturele Nederlanders te bereiken, verwacht ik een EFFIE Award inzending!
Ahmed Ait Moha is senior strategy consultant bij Motivaction
Nieuwe Effie-categorieën
De Effie groeit met drie nieuwe categorieën: Branded customer experience, Succesvolle introductie en Impactvolle propositie (meer informatie www.effie.nl). De rubriek EFFIESCOUTS is in het leven geroepen om ervoor te zorgen dat er geen mooie cases -in bestaande en nieuwe categorieën- over het hoofd worden gezien. In aanloop naar de inzendperiode wordt wekelijks iemand gevraagd een vakgenoot aan te moedigen om in te zenden.
Dit was de laatste aflevering van Effiescout
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!