Overslaan en naar de inhoud gaan

EFFIESCOUT: Ahmed Ait Moha scout de Rijksoverheid

EFFIESCOUT week 22: 'De overheidsaanpak om biculturele Nederlanders te bereiken in de coronacrisis was een verademing.'
Marokkaanse huiskamer
Marokkaanse huiskamer
© Uit: Marokkaans Arabisch Quarantaine
Marokkaanse huiskamer
Marokkaanse huiskamer
© Uit: Marokkaans Arabisch Quarantaine

Door: Ahmed Ait Moha

Al jaren zie ik met lede ogen aan hoe bij publiekscampagnes over maatschappelijk belangrijke thema’s weinig rekening houden met biculturele Nederlanders. Bewust of onbewust houden overheidsinstanties zich niet bezig met het feit dat een deel van Nederland de Nederlandse taal niet goed beheerst en  de ingezette communicatiekanalen (TV-zenders, radiostations en kranten) niet of zeer sporadisch gebruikt. Daar komt dan nog eens bij dat de communicatie-uitingen vaak  onvoldoende aansluiten bij de leefwereld van biculturele Nederlanders: zij herkennen zich er gewoonweg niet in. De keuze om hier geen rekening mee te houden is in het afgelopen decennium voornamelijk politiek gemotiveerd geweest. Immers “in Nederland spreken we Nederlands!”

related partner content for mobile comes here

Verademing

Het was dan ook een verademing om te zien, dat de belangrijke overheidscommunicatie in het kader van Corona (o.a. over de maatregelen en de naleving hiervan), wel in meerdere talen werd uitgebracht en nog belangrijker, de infomercials zich afspelen in een herkenbare context, zoals de Marokkaanse huiskamer. Daarnaast werden ook  kanalen ingezet die door biculturele jongeren worden bekeken en beluisterd. Zo werd de radioinfomercial over Ramadan en Corona uitgezonden via FunX, de best beluisterde urban jongerenzender in de grote steden.

Succesvolle Effie-cases zijn campagnes waarbij impact op de  doelgroep centraal staat. Als overheid is de gehele Nederlandse bevolking je doelgroep en is impact alleen te realiseren door inclusief te zijn. Dus kom op Rijksoverheid, met jullie inspanningen om ook biculturele Nederlanders te bereiken, verwacht ik een EFFIE Award inzending!

Ahmed Ait Moha is senior strategy consultant bij Motivaction

Nieuwe Effie-categorieën

De Effie groeit met drie nieuwe categorieën: Branded customer experience, Succesvolle introductie en Impactvolle propositie (meer informatie www.effie.nl).  De rubriek EFFIESCOUTS is in het leven geroepen om ervoor te zorgen dat er geen mooie cases -in bestaande en nieuwe categorieën- over het hoofd worden gezien. In aanloop naar de inzendperiode wordt wekelijks iemand gevraagd een vakgenoot aan te moedigen om in te zenden.

Dit was de laatste aflevering van Effiescout

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in