De Effie Awards worden wel de meest prestigieuze vakprijs voor de marketing- en reclamebranche genoemd. En dat is met een reden, want een Effie Award win je niet zomaar. Wat de vakprijs van andere onderscheidt en wat je als merk kunt doen om er een in de wacht te slepen, is een vraag die aan Alfred Levi regelmatig wordt gesteld.
In zijn zoektocht naar het beste antwoord sprak de hoofd-juryvoorzitter met de juryvoorzitters van de zeven verschillende categorieën. De eerste die hij sprak was Philip Kok, ceo en oprichter van The Valley en juryvoorzitter van de categorie Merkcampagnes.
De Effie Awards 2022 is nu open voor inzending.
Ik snap dat mensen deze vraag stellen. De meesten komen net van de Cannes Lions terug, zijn nog aan het bijkomen van het schrijven van hun case voor de SAN Awards en dan beginnen de Effies alweer. Heel eerlijk, Alfred? Wat mij betreft zijn er te veel prijzen in ons vakgebied. Dat mogen er best wat minder worden. Er is namelijk maar één award die echt 100% voor ons vak staat en dat is de Effie Awards. Alleen als je als merk en bureau aan alle facetten van probleem, inzicht, strategie, concept, creatie, resultaat hebt gedacht, kom je in aanmerking voor een Effie. De lat ligt oprecht nergens hoger en dat maakt het de prijs der prijzen.
Iedere categorie is uniek door meerdere factoren, maar merk spreekt mij persoonlijk het meeste aan. In deze categorie ligt vaak een herpositionering of herintroductie aan de basis van het succes. In tegenstelling tot andere categorieën gaat het hier primair om de kracht/waarde van het merk die in de loop van de tijd is opgebouwd en de commerciële waarde die daarmee samenhangt. Succesvol merken bouwen is denk ik een van de moeilijkste zaken die ik ken. Desondanks onderschatten klanten vaak nog wat de waarde is van een sterk merk. Dat is zo zonde en onterecht. Een sterk merk maakt het verschil en zorgt voor interne trots en winstgevendheid en kan zelfs sommige branches ontwrichten als ze echt succesvol zijn. Dat is machtig mooi. Dus als je een Effie Award in mijn categorie wint, dan ben je echt een grote.
Jazeker. In 2016 wonnen we een gouden Effie met Hertog Jan bier en vorig jaar wonnen we een zilveren, ook weer met Hertog Jan. Samen met de marketeers van Hertog Jan hebben we het merk, dankzij een klinkende strategie (Uit liefde voor bier) en veel consistentie, van de nr. 5 in bierland naar de nr. 2-plek laten groeien, vlak achter Heineken. Dan moet je wel al die facetten jaar in jaar uit goed neerzetten.
Dat zijn er meerdere. Van de Albert Heijn supermarktmanager, Koning Toto tot Zeeman. Iedere campagne is een icoon in ons vak geworden. Ze tonen heel overtuigend aan dat goede creatie een merk echt groei en fortuin kan brengen. Ik denk dat buitenstaanders geen idee hebben hoe hoog die lat ligt voor zowel bureau als merk om op dat niveau langdurig zo succesvol te zijn.
Dat is heel simpel: heeft jouw merk echt het verschil gemaakt afgelopen jaren, en tik je alle boxen op inzicht, strategie, concept, creatie die leiden tot een uitzonderlijk sterk resultaat aan? Dan maak je keihard kans op een Effie Award. Maar let op, twijfel je? Stuur dan vooral geen case in. Een Effie is het summum en het vraagt dus alles van bureau en klant. Daar moet je wel klaar voor zijn. Ook moet je de tijd nemen om je case goed te schrijven en onderbouwen. Dat is de helft van het succes, want de Effie-juryleden zijn nu eenmaal extreem kritisch.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!