De Effie Awards worden wel de meest prestigieuze vakprijs voor de marketing- en reclamebranche genoemd. En dat is met een reden, want een Effie Award win je niet zomaar. Wat de vakprijs van andere onderscheidt en wat je als merk kunt doen om er een in de wacht te slepen, is een vraag die aan Alfred Levi regelmatig wordt gesteld.
In zijn zoektocht naar het beste antwoord sprak de hoofd-juryvoorzitter met de juryvoorzitters van de zeven verschillende categorieën, waaronder Aranka Staijen, partner bij 3MO en juryvoorzitter van de ‘nieuwe’ categorie Succesvolle Introductie.
De Effie Awards 2022 is nu open voor inzending.
'We zagen allemaal al jaren dat in iedere sterke Effie-case sprake was van een geïntegreerde aanpak tussen communicatie en de andere marketinginstrumenten. En dat is natuurlijk niet zo vreemd. Alles hangt nauw met elkaar samen en versterkt elkaar. Het is dan ook niet meer dan vanzelfsprekend dat Effie in Nederland, net als in de andere landen waar Effie al meer een marketingprijs is, mee-evolueert. En bij een marketingprijs mogen innovaties en succesvolle introducties natuurlijk niet ontbreken.'
'Het aantal was misschien niet heel hoog, maar de kwaliteit van de cases wel. Ik denk dat bureaus en marketeers vorig jaar nog moeite hadden om buiten de bestaande categorieën te kijken. Dat is natuurlijk niet zo vreemd, die categorieën kennen we al bijna veertig jaar. Ik merk dat het na de uitreiking van de Effie Awards vorig jaar wel duidelijk is geworden dat wanneer de marketing- en communicatiestrategie ervoor heeft gezorgd dat producten of services die nog niet langer dan een jaar bestaan, succesvol in de markt geïntroduceerd zijn, de case het best ingediend kan worden in de categorie: Succesvolle Introductie. Zeker wanneer de introductie de gewenste doelgroep heeft bereikt en een aantoonbaar, positief effect heeft gehad op de commerciële resultaten zoals een uitzonderlijke stijging van de omzet, het aantal klanten, het marktaandeel of zelfs de hele markt.'
'Dan toch Lucht van Zeeman. De case is natuurlijk niet voor niets met vele prijzen bekroond en beloond. De resultaten op commercieel gebied en merk-KPI’s zijn indrukwekkend. En ook het creatieve onderdeel van de campagne was wederom volledig in lijn met de merkstrategie. Maar bovenal is de campagne het fantastische bewijs dat kwaliteit niet duur hoeft te zijn. Dat geldt overigens ook voor de communicatie zelf: een spraakmakende campagne met een relatief beperkt budget.'
'Het klopt dat je voor een Effie Award niet zo gemakkelijk in aanmerking komt, de ‘beoordelingslat’ ligt hoog. Des te trotser je kunt zijn als je er een behaalt. Maar de aanloop ernaartoe is ook ontzettend leerzaam. Je wordt gedwongen heel grondig naar je eigen campagnes te kijken, te begrijpen wat je hebt gedaan, wat goed en minder goed was, waarom je succes had of waarom dit juist uitbleef. De belangrijkste ingrediënten van ons marketing en communicatievak zijn onderdeel van de casebeschrijving. In feite schrijf je een hele uitgebreide evaluatie die voor alle betrokkenen interessante learnings en inzichten biedt.'
'Neem je tijd, wees kritisch op je eigen ambitie en resultaten en sta open voor hulp en advies. Twijfel je bijvoorbeeld in welke categorie jouw case thuishoort of heb je behoefte aan support bij het schrijven van een goede case? Weet dan dat je altijd de hulp kunt inschakelen van een Effie Coach. Effie Coaches zijn ervaren oud-juryleden van de Effie Awards die hun tijd en kennis hiervoor beschikbaar stellen. Niets hoeft je in de weg te staan om kans te maken op een Bronzen, Zilveren of Gouden Effie Award.'
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!