Premium

Alpha.One krijgt financiering voor uniek eye-tracking AI-platform

De AI voorspelt hoe consumenten een video, beeld of billboard visueel ervaren.

Eye-tracking-tool
Alpha.One

Het eye-tracking AI-project van Alpha.One heeft financiële ondersteuning gekregen van internet-investeerder Capital Mills. De investering stelt Alpha.One in staat zijn eye-tracking AI verder te ontwikkelen en commercieel uit te rollen. De AI is in staat menselijke oog-bewegingen in reactie op beelden en video’s levensecht te simuleren. 

Online platform

Het AI-programma vormt het hart van een online platform (www.expoze.io) waarmee video’s en beelden binnen een oogwenk getoetst kunnen worden. Het platform voorspelt hoe menselijke consumenten een video, beeld of billboard visueel ervaren en visualiseert de bevindingen via een soort warmtescan. Daarbij gaat het specifiek om de volgorde waarmee bepaalde velden binnen het materiaal bekeken wordt en met welke intensiteit. Voor marketeers en ad-designers, voor wie eye-tracking-resultaten het verschil maken tussen een goed en slecht product, is het platform een uitkomst.

Uniek, snel en goedkoop

‘De AI is uniek in Nederland’, vertelt Coen Olde Olthof (ceo Alpha.One). ‘Met betrekking video-scans zijn we zelfs een unicum in de wereld.’ Alpha.One heeft met technieken van deep-learning op basis van bestaande, menselijke eye-tracking-data een neuraal netwerk (AI) ontwikkeld dat echte menselijke ogen kan vervangen. Olthof: ‘De data die wij gebruiken is onttrokken uit studies van de reacties van duizenden mensen.’

Conventionele eye-tracking-studies zijn zowel tijdrovend als duur. Met www.expoze.io kan conventionele eye-tracking studies vervangen door een goedkoper en efficiënter alternatief. 

Proef op de som

Een bèta-versie voor eenvoudige advertenties kan gratis geprobeerd worden. Olthof: ‘De video-scan doen we al voor een aantal klanten maar is nog niet online als tool beschikbaar.’ 

De redactie en marketingafdeling van Adformatie nam de proef op de som met een eigen advertentie (zie plaatje boven). Conclusie: de Content19-advertentie is niet perfect. Zo wordt het tekstdeel te weinig opgemerkt en zou de URL van de website groter in beeld gebracht kunnen worden om meer ogen te trekken. Het maken van de juiste keuze voor de juiste materiaal bij meerdere versie of kritische beeldanalyse, is met ‘expoze’ een kwestie van uploaden geworden.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie