Uit recent onderzoek blijkt dat radio en tv de meest succesvolle media zijn in tijden van crisis: ze zijn het meest effectief voor het vergroten van de return of investment van een campagne.* Natuurlijk er zijn meer redenen om radio of tv in te zetten en misschien doe je dat ook al. Maar wist je dat je voor veel doelstellingen méér uit je campagne kan halen als je ze beide inzet? In dit blog bespreken we drie doelstellingen waarbij het goed kan werken om radio naast tv in te zetten. En andersom.
1. Je websitebezoek naar een hoger niveau
Met radio en tv kan je je websitebezoek naar een hoger niveau tillen. Beide media kunnen hier los van elkaar een substantieel effect op hebben – maar wél op andere momenten. Zo blijkt dat radio-inzet gemiddeld een toename van 29% in zoekgedrag op Google genereert. Dit soort online zoekgedrag dat door een radiocommercial wordt aangedreven, vindt vooral doordeweeks en ’s middags plaats. Wanneer het genereren van websitebezoek je doel is, zijn dit goede momenten om je radiocommercial uit te zenden.
Anderzijds kan ook een tv-spot online verkeer stimuleren. In dat geval blijkt de vooravond een goed moment te zijn. Wil je door middel van jouw tv-campagne meer bezoekers op je website ontvangen? Zet dan in tussen zes en acht. In deze eerste twee primetime-uren blijken mensen het vaakst geneigd om na het zien van een tv-reclame de bijbehorende website te bezoeken: de toename is bijna een derde hoger dan in andere tijdvakken. Ook de zondag springt eruit als een dag waarop een flinke toename in websiteverkeer als gevolg van een tv-commercial zichtbaar is: op deze dag is dit maar liefst 23% hoger dan gemiddeld.
Kortom: beide media genereren online zoekgedrag, maar pieken op andere tijdstippen in een week (doordeweeks vs. op zondag) én op een dag (’s middags vs. ’s avonds). Om je websitebezoek op meerdere momenten per dag en in de week te boosten, kunnen radio en tv dus een goede aanvulling op elkaar zijn.
2. Je bekendheid op peil houden en verhogen
Ook voor je merkbekendheid kunnen radio en tv los van elkaar goed werken. Zo blijkt uit onderzoek (Ster, De effectieve inzet van tv-campagnes) dat afwezigheid op tv kan leiden tot een substantiële daling van deze doelstelling: de top of mind merkbekendheid van een winkelketen binnen de retailbranche daalde met maar liefst 9% na een half jaar afwezig te zijn geweest op het medium. Het is dus belangrijk om – indien je budget het toelaat - aanwezig te blijven, ook in tijden van crisis.
Radio kan eveneens van belang zijn voor je bekendheid. Met name als je radiospot mensen bereikt op momenten die voor hen relevant zijn, kan je groeien in de mate waarin men je commercial weet te herinneren. Radiocentre (2019) rapporteerde in dat geval een stijging van maar liefst 56% op spontane reclameherinnering en 33% op geholpen reclameherinnering. Effecten die ook na het contactmoment zichtbaar bleven.
Toch kan je je bekendheid extra boosten op het moment dat je radio en tv naast elkaar inzet. Zo groeien campagnes met radio en tv 5,5% op spontane merkbekendheid, waar een campagne zonder radio 4,8% groei laat zien. Door tv en radio in te zetten, groei je dus maar liefst 15% meer op deze doelstelling.
3. Je boodschap overbrengen
Naast dat men bekend is met je merk is het ook van belang dat men weet wat je doet en waar je voor staat. Een goede boodschapoverdracht - het duidelijk laten overkomen van je boodschap - is daarom cruciaal voor elk merk en een voorwaarde voor een succesvolle campagne.
Ook hiervoor kan de combinatie van radio- en tv-reclame zeer waardevol zijn: campagnes met radio en tv groeien 7,2% op boodschapoverdracht, terwijl campagnes zonder radio groeien met 5,2%. Een verschil van maar liefst 39%. Zeker het overwegen waard dus!
Voor een zo optimaal mogelijk effect op boodschapoverdracht is het van belang goed te kijken naar de boodschap(pen) die je wil vertellen: communiceer echt de kern en vertel niet te veel. Immers: hoe meer boodschappen, hoe sneller je commercial vergeten wordt. Verwerk daarom in je radiocommercial idealiter maximaal twee boodschappen en in je tv-spot afhankelijk van de lengte twee tot vier boodschappen. Twijfel je over (de inhoud van) je spot? Laat hem dan vooral testen, bijvoorbeeld via Ster AdMeasure.
Extra effect bij de NPO
Om een optimaal effect te realiseren op bovenstaande doelstellingen is tot slot een groot en breed bereik van belang. Dit is bijvoorbeeld een voorwaarde voor merkgroei. Hiervoor zit je bij de NPO goed: je kan een groot bereik bij de juiste doelgroep realiseren voor een acceptabele prijs.
Met NPO Radio en NPO Televisie bereik je namelijk een gigantisch én divers publiek. De radiozenders van de NPO bereiken samen maar liefst gemiddeld 5,8 miljoen luisteraars per week. Bij NPO Televisie zijn dat 12,8 miljoen kijkers. Een miljoenenpubliek binnen handbereik!
Ben jij klaar voor een multimediaal avontuur?
Al met al is de combinatie van tv- en radioreclame relevant voor het behalen van verscheidene doelstellingen: onder meer je websitebezoek, bekendheid en boodschap kan je ermee boosten. Daarnaast vind je met deze twee media bij de NPO een gigantisch bereik. Wil je hier meer over weten of direct actie ondernemen? Dat kan! Neem dan kosteloos en vrijblijvend contact op met een van onze accountmanagers.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!