Meer dan 600 creatieven pleiten in brandbrief voor noodzakelijke stappen in industrie

Creatieve professionals uit de VS pleiten in een brandbrief voor meer actie dan eenmalige donaties en holle steunbetuigingen.

123RF

De recente verontwaardiging over de moorden op George Floyd, Breonna Taylor, Ahmaud Arbery en talloze andere bekende en onbekende zwarte mannen en vrouwen heeft tot dusver 'apolitieke' merken en reclamebureaus ertoe gedwongen na te denken over hoe zij moeten reageren op de racisme-pandemie, zowel intern als extern. Velen namen deel aan #BlackOutTuesday, sommigen trokken hun portemonnees. Maar Amerikaanse creatieve professionals pleiten in een brandbrief aan Industry Leaders voor meer actie dan eenmalige donaties en holle steunbetuigingen. 

Initiatiefnemer Nathan Young, directeur van het creatieve bureau Periscope in Minneapolis, woont vier straten van de plek waar Floyd door de inmiddels ontslagen politieagent Derek Chauvin om het leven werd gebracht. Zijn woede over het onrecht heeft geresulteerd in een open brief aan leidinggevende instanties. Het schrijven: 'A Call for Change: Black professionals in advertising demand urgent action from agency leadership' zet stappen uiteen die bureaus kunnen nemen om de sector rechtvaardiger te maken. De brief is door meer dan 600 zwarte reclameprofessionals in de Verenigde Staten ondertekend: de ondertekenaars werken bij bureaus als 360i, Anomaly, Burrell, Cashmere, Droga5, Goodby Silverstein & Partners en Wieden + Kennedy.

'As loud as these protests are, it is impossible to overstate the pain that has been felt by your Black colleagues as the still-fresh wounds from Ferguson, Baltimore and countless other flashpoints of racial violence were once again re-opened,' staat te lezen in de brief. 'We hurt because we have seen this movie before. We hurt because we expect that, once again, when the streets have cleared and the hashtags have been retired, little will be done to address the systemic racism and economic injustice we face each and every day.'

Twaalf stappen

De brief bevat 12 stappen die industry leaders 'onmiddellijk moeten nemen':

  1. Make a specific, measurable, and public commitment to improve Black representation at all levels of agency staffing, especially Senior and Leadership positions
  2. Track and publicly report workforce diversity data on an annual basis to create accountability for the agency and the industry
  3. Audit agency policies and culture to ensure the environment we work in is more equitable and inclusive to a diversity of backgrounds and perspectives
  4. Provide extensive bias training to HR employees and all levels of management
  5. Extend agency outreach to a more diverse representation of colleges, universities, and art schools
  6. Expand residencies and internship programs to candidates with transferable skills who may not have taken a traditional educational path toward advertising
  7. Create, fund, and support Employee Resource Groups (ERGs) for Black employees
  8. Invest in management and leadership training, as well as mentorship, sponsorship, and other career development programs for Black employees
  9. Require all leadership to be active participants in company Diversity & Inclusion initiatives and tie success in those initiatives to bonus compensation.
  10. Create a Diversity & Inclusion committee made up of Black and NBPOC employees to help shape diversity & inclusion policy and monitor its progress
  11. Establish a diversity review panel to stem the spread of stereotypes in creative work and ensure offensive or culturally insensitive work is never published
  12. Introduce a wage equity plan to ensure that Black women, Black men and people of color are being compensated fairly

De volledige brief is hier te lezen.

'We zijn de opiniestukken beu. We zijn het zat dat er stukken worden verspreid over diversiteit en inclusie. Als je voor elk uur dat je besteedde aan het schrijven van een opiniestuk nadenkt over de beleidsmaatregelen die we kunnen invoeren en in praktijk kunnen brengen, denk ik niet dat we ons zouden bevinden in de huidige situatie', zegt Young.

Na tientallen jaren praten over diversiteit en inclusie willen zwarte professionals dat de industrie eindelijk zelf actie onderneemt. De 12 stappen in de open brief zijn een zinvol begin, zo klinkt het. 'We willen als collectief duidelijk maken welke stappen bureaus moeten nemen om het systematische racisme in onze branche te verhelpen.'

Lees ook: 'De wereld staat in de fik, maar de Nederlandse merken zijn stil'

Lees ook: Baba Touré (Hammerfest): let's do the right thing, durf je nek uit te steken

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie