In het communicatievak is er tijdens corona meer aandacht gekomen voor inclusiviteit, zegt Bouchra Talidi van organisatieadviesbureau Inclusioncy. De coronapersconferenties vindt ze een duidelijk voorbeeld.
Talidi: ‘Om de coronamaatregelen te kunnen laten slagen moest iedereen bereikt worden. Daar waar we eerder niet gewend waren om standaard een gebarentolk te betrekken, zagen we dat nu wel gebeuren. Niet dat dit heel erg bijzonder was; bij belangrijke mededelingen in het buitenland is de gebarentolk al langere tijd gemeengoed. Maar het was wel tekenend.’
Het Communicatiecongres 2022 'Voorwaarts' heeft 19 mei plaats in Green Village in Nieuwegein. Kijk hier voor het programma.
Bouchra Talidi zag rond de persconferenties steeds een worsteling en zoektocht om verschillende groepen te kunnen bereiken en in het vizier van ze te komen. ‘Het op voorhand lekken van informatie bijvoorbeeld was een handig middel om te kijken wie door de maatregelen geraakt werden en over wie nog niet voldoende over was nagedacht, zoals jongeren of horecaondernemers.’
Communicatie vraagt om inclusiviteit, stelt Bouchra Talidi, want hoe diverser je eigen team is hoe inclusiever je kunt werken. ‘Daarnaast is het voor communicatieprofessionals goed te realiseren dat we werk niet automatisch meer associëren met een kantooromgeving.’
Wat betekent dat dan?
Bouchra Talidi: ‘Nou, we hebben gezien dat werken op afstand in veel gevallen goed mogelijk is en soms efficiënter dan ons allemaal elke dag in de auto of trein naar kantoor slepen. Maar er is nog een duidelijk voordeel: ondergepresenteerde groepen geven vaak aan helemaal niet terug te willen naar kantoor. Ze hebben juist daar sterker het gevoel zich te moeten aanpassen aan de meerderheidscultuur. In het “nieuwe normaal” is werken iets dat overal kan. Veel mensen hopen stiekem op het einde van de jasje-dasje-kantoortuin-werkplek.’
Wat houdt dit in voor communicatieprofessionals?
‘Dat ze moeten streven naar een meer divers team waarin veel geluiden vertegenwoordigd zijn. Dat zorgt ervoor dat je de beste producten en diensten kunt leveren. Ook is het belangrijk dat ze zich bewust zijn van hun eigen oogkleppen. Het is belangrijk, bijvoorbeeld uit commerciële overwegingen, om je niet alleen te richten op mensen die op je lijken, maar ook op groepen die je minder in het vizier hebt, maar die wel relevant en belangrijk zijn.’
Wat is hiervoor nodig?
‘Aan de ene kant het inzicht dat werken aan diversiteit en inclusie bijdraagt aan de professionaliteit van communicatiemedewerkers. Maar één ding is hierbij wel belangrijk: zolang je hierin niet oprecht en open in bent zal het nooit kunnen slagen. Mensen voelen haarfijn aan of een organisatie intrinsiek gemotiveerd is of dat die juist probeert met snelle halen vooral meer geld te verdienen. Een snelle gemakkelijke weg is er ook niet; een organisatie die aan diversiteit en inclusie gaat een confrontatie met zichzelf aan en moet het ook durven uitspreken wanneer het ongemakkelijk is.’
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!