Zorgprofessionals in Utrecht oefenen lastige gesprekken met ‘De Virtuele Patiënt’

Uniek aan de game is dat de ‘patiënt’ met emoties reageert op vragen die je hem stelt.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Met de serious game ‘De Virtuele Patiënt’ oefenen zorgprofessionals gesprekken met mensen die bovengemiddeld last hebben van complexe problemen. In de Utrechtse wijk Overvecht is hiervoor een nieuwe aanpak ontwikkeld.

‘De Virtuele Patiënt helpt om een gesprek zo te sturen dat je samen de lichamelijke, geestelijke, maatschappelijke en sociale problemen ontwart. De patiënt kan daardoor een effectievere behandeling krijgen’, aldus Ruth Lenstra, praktijkondersteuner van huisartsenpraktijk De Dame en gezondheidscentrum Ondiep.

Voelbaar gesprek

Uniek aan De Virtuele Patiënt is dat de patiënt met emoties reageert op vragen die je hem stelt. De speler ervaart een ‘voelbaar gesprek’. ‘Er bestaan meer online leeromgevingen om communicatievaardigheden te trainen maar juist op het niveau van emoties gaat het vaak mis’, licht prof. dr. Johan Jeuring, hoogleraar Softwareontwikkeling voor Onderwijs en Leren van de Universiteit Utrecht toe.

Utrecht Gezond!

De nieuwe aanpak voor mensen met complexe problemen is onderdeel van , een samenwerking tussen de gemeente Utrecht en zorgverzekeraar Achmea. Uitgangspunt is het in kaart brengen van alle belemmeringen die een patiënt ervaart, van lichamelijke tot maatschappelijke problemen.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie