Hoewel twee derde van de zorginstellingen online marketing en communicatie zegt toe te passen, blijkt een klein deel daar ook echt een strategie en doelen aan te hebben gekoppeld. Ze beperken zich vooral tot het zenden van informatie, tweerichtingsverkeer is er nauwelijks.
Dat blijkt uit een benchmarkonderzoek van Redmax, dat 102 instellingen ondervroeg, voornamelijk uit de sectoren GGZ, VVT en Ouderenzorg. De zorginstellingen vinden online marketing en communicatie steeds vaker belangrijk, maar tegelijkertijd is de aanwezige kennis van online onvoldoende, aldus de onderzoekers. Het is daardoor nog maar de vraag wat en welke tools zij onder online marketing verstaan.
Vooral operationeel
Volgens Redmax zijn het bepalen van een online strategie en de inrichting van de organisatie hierop van belang om online marketing effectief in te zetten. 47% van de ondervraagde zorginstellingen heeft geen strategie en doelstellingen geformuleerd voor online marketing en communicatie. Slechts 27% van de instellingen heeft zowel een strategie als een doelstelling opgesteld. De instellingen zetten volgens Redmax online vooral op operationeel niveau in.
De focus ligt momenteel vooral bij zoekmachine-optimalisatie en sociale media: de ondervraagde instellingen beschikken allemaal over minimaal één website en de meeste zorginstellingen zijn te vinden op sociale media. Deze marketinginstrumenten worden vooral ingezet om te zenden, niet voor dialoog.
Budget
44% van de instellingen stelt tussen de 0 en 19.999 euro beschikbaar voor online marketing en een aantal zorginstellingen heeft een budget van meer dan 100.000 euro 16 instellingen geven aan dat zij geen specifiek budget voor online marketing en communicatie hebben. Twee instellingen – een in de ggz en een in de ouderenzorg - hebben een budget van meer dan een miljoen beschikbaar voor online.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!