De Amerikaanse pizzaketen Papa John’s opende maandag het eerste Nederlandse filiaal op de Rijnstaat in Amsterdam. "We willen uiteindelijk groeien naar honderd vestigingen in Amsterdam, Utrecht en de omliggende gebieden”, zei Jack Swaysland (topman van de internationale tak van het bedrijf) in Het Parool. Hoe gaat Papa John’s concurreren met New York Pizza, Domino’s en de vele andere pizzazaken? Marketingdirecteur Melissa Richards-Person (links op de foto) was aanwezig bij de opening en vertelt over de strategie.
Waarom komt Papa John’s juist nu naar Nederland?
“Het is een combinatie van de juiste timing en de juiste partners. Onze keten is al een tijdje aanwezig in Europa. We begonnen in het Verenigd Koninkrijk, daar hebben we op dit moment meer dan 300 vestigingen. Met die stevige basis denken we dat nu het juiste moment is om uit te breiden naar de rest van Europa. Een paar weken geleden openden we ook in Frankrijk en Madrid. Amsterdam is de derde in de reeks.”
“Vijf Britse franchisenemers namen het initiatief om naar Nederland te komen. Zij hadden goede ervaring met Papa John’s in hun eigen land en wilden het concept uitproberen in Amsterdam. Alles kwam samen toen ze een mooie locatie en een uitvoerend partner vonden in de Rivierenbuurt.”
Concurrenten New York Pizza en Domino's zitten al langer in Amsterdam. Hoe gaan jullie als nieuwkomer deze concurrentie aanpakken?
“Ik denk dat het Nederlandse publiek echt het verschil proeft. Voor ons zijn kwaliteit en verse ingrediënten heel belangrijk. Ons deeg is bijvoorbeeld niet ingevroren, het wordt altijd vers gemaakt. De saus is bereid met zoete tomaten uit Californië. De tomatensaus gaat van het land naar de pot in minder dan zes uur. Verder investeren we overal ter wereld in verse toppings.”
“En verder hebben we John. Hij begon Papa John’s in 1984 en bakt nog elke dag pizza’s. Hij is niet alleen een man op een poster, maar hij bewaakt nog steeds de kwaliteit van de producten. John stuurt bijvoorbeeld mysteryshoppers op pad om pizza’s testen bij franchisenemers. Als jouw pizza niet goed genoeg is, krijg je een persoonlijke email van John. En geloof me, dat mailtje wil je niet krijgen.”
Hoe ziet de marketingstrategie in Nederland eruit?
“Er komt nog geen grote marketingactie in Nederland. We beginnen met één filiaal, dus het bezorggebied is klein. Daarom willen we echt onderdeel worden van de buurt. Het begint met lokale acties in de Riverenbuurt. De franchisenemer speelt daar een grote rol in. Hij bepaalt de strategie, in overleg met onze Europese marketingdirector. Alle campagnes moeten passen bij het internationale merk, maar de franchisenemer weet wat de lokale bevolking aanspreekt en wat niet.”
De Nederlandse Papa John's heeft drie pizza's die nergens anders ter wereld te bestellen zijn. De 'typisch Hollandse variaties' zijn Fraiche Sensation (geen tomatensaus, wel crème fraiche), Special 4 Cheese (met o.a. Old Amsterdam) en Chicken Shoarma.
Waarom denk je dat dit ook gaat werken in Amsterdam?
“Volgens mij proeven Nederlanders graag nieuwe dingen. Ze reizen veel en zijn nieuwsgierig. Als ik rondkijk in deze straat, zie ik horecazaken uit alle windstreken. Ik hoop dat Nederlanders echt verschil proeven als ze onze pizza's proberen. Het doel is zoveel mogelijk lokale klanten ons product te laten proeven. Vervolgens hopen we dat klanten via mond-tot-mondreclame andere Amsterdammers enthousiast maken. We willen namelijk binnenkort meer filialen openen in de hoofdstad. Deze strategie werkt, in Amerika zijn we ook op deze manier groot geworden. ”
We kunnen dus nog niets landelijks verwachten?
“Lokale marketing en groei is het belangrijkste. Maar, als merk zijn we natuurlijk trots dat we nu ook in Nederland bestaan. We laten ons de komende tijd horen op sociale media en we willen samenwerken met bloggers.”