Overslaan en naar de inhoud gaan

Ziggo lanceert slimme wifi-snelheidstester met voice-assistentie en AR

De app is ontwikkeld in samenwerking met &samhoud media en helpt klanten met wifi-problemen thuis.
Ziggo Wifi Assistant
Ziggo Wifi Assistant
© Ziggo
Ziggo Wifi Assistant
Ziggo Wifi Assistant
© Ziggo

Chris, de voice-assistant

Vervolgens worden we vanuit de app te woord gestaan door Chris, een digitale wifi-expert. Chris, die het uiterlijk heeft van een vriendelijke Ziggo-monteur, legt met heldere stem uit wat de bedoeling is. De app meet eerst of Samhouds telefoon wel verbonden is met een wifi-netwerk. Daarna kan er onder begeleiding van de voice-assistant en met AR-view gemeten worden. ‘De eerste meting vindt standaard plaats in nabijheid van de modem’, legt Samhoud uit.

Na een aantal metingen verschijnen de resultaten via een AR-laag in beeld: upload-, download en pingsnelheid, plus een algemene typering van de snelheid (van supersnel naar traag). Na afloop van de metingen worden de resultaten in een 3D-map overzichtelijk weergegeven. ‘Dan weet de klant precies hoe sterk het wifi-signaal is op elke plek waar hij in zijn huis heeft gemeten.’

Als de wifi-testen zijn afgerond, geeft de app op basis van de resultaten een paar praktische tips. Samhoud: ‘Soms is het bijvoorbeeld handig om de modem op een andere plek te zetten of toch voor bepaalde ruimtes een wifi-versterker aan te schaffen. Daarna kun je als Ziggo-klant de gegevens via de app sturen naar de klantenservice. Zij hebben dan direct het overzicht en kunnen via de chatfunctie helpen of via andere wegen direct maatregelen nemen.’

Klanttevredenheid verbeteren

Annebe Dalmijn, propositie-marketeer bij VodafoneZiggo, is helder over de doelstellingen van de app: ‘De klanttevredenheid verhogen en onze klantenservice verbeteren.’ Dalmijn schat dat ongeveer een derde van de calls die bij het klantcontactcentrum binnenkomen komt door wifi-problemen. ‘Wij kunnen wel inloggen op de modem en kijken hoe deze functioneert, maar niet kijken achter de modem, naar alle ruimten in een huis of op een kantoor.’

Veel meldingen zijn niet natuurlijk ook niet gerelateerd aan een gebrekkig signaal. Als de modem goed werkt, kan Ziggo er naast advisering weinig aan doen. Dat verandert nu. Dalmijn: 'De Wifi Assistant biedt de klant inzicht en geeft direct praktisch advies. Dat voorkomt in sommige gevallen dat er een monteur naar de locatie toe moet worden gestuurd en bespaart onnodige kosten.'

‘Design thinking’ oftewel ‘kill your darlings’

Het ontwikkelproces is snel gegaan. Dalmijn: Van een paar scenario’s op een storyboard in september 2018 kon in november in datzelfde jaar al begonnen worden met de eerste testen. Driehonderd klanten hebben de app volgens Dalmijn getest, waaronder echte tech-experts. Vandaag, een jaar later, is de lancering.

 De snelle oplevering was het resultaat van een efficiënte werkmethodiek: Samhoud: ‘We zijn agile te werk gegaan. Design was daarbij leading. De app moet elke gebruiker probleemloos door het meetproces loodsen. Bovendien moet het de resulterende data overzichtelijk en helder presenteren. Dat kan beter met AR.’

 Dalmijn geeft toe dat design-thinking wel heeft geleid tot een aantal kill-your-darlings-beslissingen: ‘Ja, veel leuke AR-gadgets hebben we los moeten laten, omdat het de klantervaring in de weg stond. Het hoort erbij.’

Adformatie-test

Samhouds zelfverzekerde glimlach is terecht. Ook de thuistest van de Adformatie-redacteur verliep niet alleen vlekkeloos, maar leidde daadwerkelijk tot het verplaatsen van de modem naar een andere kamer.

De app is vanaf vandaag gratis te downloaden (ook voor niet-Ziggoklanten) in de App store (iOS) of de Play store (Android).

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in