Warc onderzocht samen met Deloitte Digital de marketingtrends voor 2017: tech voert de boventoon.
Artificial Intelligence en Virtual Reality bestaan al een tijdje, maar worden nu ook door marketeers ontdekt. Ondertussen belanden social en mobile strategieën in de ‘volwassen’ fase, nu social media-platforms zich steeds verder ontwikkelen als grote mediapartij (met dank aan social video) , en consumenten steeds vaker kiezen voor messaging apps.
Digitale strategieën veranderen ook. Zo gaven verschillende grote merken het afgelopen jaar de voorkeur voor meer bereik, boven targeting. En Procter & Gamble nam zijn social contentstrategie onder de loep en stopte met het zenden van veel snelle, realtime content. In plaats daarvan werden er minder, maar inhoudelijk betere video’s gemaakt. Het heeft natuurlijk allemaal te maken van de komst van adblockers, advertentiefraude en viewability-issues hielpen ook niet mee in 2016. Deze zaken zijn in 2017 ook nog niet opgelost.
Een samenvatting van de Toolkit 2017 vindt u hier. De belangrijkste bevindingen:
1.
Artificial intelligence (AI) biedt aan marketeers kansen als het gaat om het genereren van insights, chatbots, persoonlijke assistenten, en optimalisatie van media-inkoop.
2.
Virtual reality kan een waardevolle mainstream marketingtool zijn omdat het een extra lading geeft aan de merkervaring. En augmented reality heeft een nieuwe impuls gekregen door het succes van Pokemon Go.
3.
Social video is een enorm belangrijk contentmarketingformat geworden. Social mediaplatformen zijn hierdoor een geduchte concurrent van de bestaande mediabedrijven geworden. Deze trend gaat gewoon door in 2017. Maar merken zullen meer kwaliteit in hun video’s moeten stoppen om mensen te kunnen blijven raken, in plaats dat ze voor kwantiteit gaan.
4.
Aan de andere kant zien we het groeiend gebruik van messaging apps. Waar communicatie tussen mensen prive is en merken weinig of geen toegang hebben. Deze dark social-plekken moeten anders benaderd worden. Of niet. Kijk naar Facebook Messenger: alles wat niet mag in Whatsapp qua commercie, probeert Facebook uit in Messenger.
5.
Merken proberen hun producten direct aan de consument te verkopen middels e-commerce en kijken naar nieuwe businessmodellen, zoals abonnementsvormen. Dat is de reden waarom Unilever het bedrijf Dollar Shave Club kocht voor 1miljard dollar.
6.
Als laatste: Hoe bedrijf je effecteive marketing in de digitale wereld? Ga je voor bereik, of wil je dicht op de huid van de juiste consument zitten? Recent onderzoek laat zien dat de korte –en lange termijn strategieën van merken nog te weinig op elkaar aansluiten.