YouTube stopt met overlay advertenties: 'storend voor kijkers'

Per 6 april gaat de advertentievorm met pensioen. YouTube verwacht 'minimale impact' voor creators.

YouTube neemt op aanstaande 6 april afscheid van het overlay advertentieformaat op zijn videoplatform. Volgens YouTube is het advertentieformaat verouderd en storend voor kijkers. De meeste creators zullen een 'beperkte impact' ervaren als overlay met pensioen gaat, zo voorspelt YouTube in een blogpost.

Focus op andere advertentieformaten

Een overlay advertentie is een relatief compact en smal tekstblok dat een reclame toont terwijl de video in kwestie afspeelt. Een overlay reclame hoeft op YouTube geen relatie te hebben met de video. 

YouTube toont het overlay advertentieformaat van oudsher op de desktop en heeft later meer advertentieformaten toegevoegd. Bijvoorbeeld reclames die het hele scherm een paar seconden vullen en soms voortijdig weg te klikken zijn. Deze formaten hanteert YouTube zowel voor (pre-roll) als tijdens (mid-roll) als na (post-roll) het kijken van de betreffende video. 

YouTube overlay
Een overlay advertentie op YouTube Afbeelding: Adformatie

Weg uit YouTube Studio

Volgens YouTube verdwijnt het overlay advertentieformaat omdat kijkers deze vorm als storend ervaren. Het platform gaat zich daarom meer richten op advertentieformaten die beter presteren. Adverteerders kunnen het overlay-type per 6 april niet meer selecteren in YouTube Studio. Vanaf die datum zijn er ook geen overlay reclames meer zichtbaar op YouTube.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie