Na een jarenlang gedoogbeleid treedt YouTube sinds kort strenger op consumenten die een adblocker gebruiken om advertenties op het videoplatform te weren. Met allerlei maatregelen wil moederbedrijf Google adblock-gebruikers ertoe aanzetten om óf reclames toe te staan óf te gaan betalen voor een premium-abonnement.
YouTube loopt veel geld mis door adblockers, want het platform verdient aan het vertonen van reclamevideo's en slijten van abonnementen aan wie geen reclames wil zien. Gebruikers met een adblocker bekijken YouTube gratis, en zonder reclames. Dat werd jarenlang oogluikend toegestaan, maar sinds deze zomer voert YouTube de druk op.
In juni hield het platform een test waarbij sommige YouTube-gebruikers met een adblocker helemaal geen video's meer konden afspelen. Dat werkte pas weer na het uitschakelen van de adblocker. Vorige maand maakte YouTube bekend een wereldwijd initiatief te starten tegen adblockers. De effecten van dit initiatief worden steeds duidelijker.
Reclames of Premium-abonnement
Zo presenteerde Google vorige week een grote technische verandering voor zijn Chrome-browser die de werking van uBlock Origin bemoeilijkt. uBlock Origin is een van de populairste adblockers. De wijziging voor Chrome gaat volgend jaar effect hebben, maar uBlock Origin en andere adblockers houden hun hart vast.
Vandaag haalt YouTube het nieuws met een andere technische wijziging, een die per direct geldt. Vermoedelijk als test, want niet alle gebruikers met een adblocker merken de gevolgen. Maar zij die dat wél merken, moeten vijf seconden langer wachten voordat een YouTube-video begint met afspelen. Een woordvoerder van YouTube zegt tegenover Android Authority: 'Gebruikers die een adblocker hebben geïnstalleerd, kunnen een suboptimale kijkervaring beleven.'
De oplossing is simpel, legt het bedrijf uit. Schakel de adblocker uit om YouTube gratis met reclames te gebruiken of neem een abonnement op YouTube Premium om advertentievrij te kijken. Overigens schrapte Google eind september het goedkoopste YouTube Premium-abonnement in Nederland. Sindsdien is er nog één abonnement over, dat prompt in prijs verhoogd werd. In Nederland kost YouTube Premium twaalf euro per maand. Het betaalde lidmaatschap geeft naast advertentievrij kijken ook toegang tot andere functies, zoals video's downloaden om ze offline te bekijken.
Privacyregels
YouTube kan het gebruik van een adblocker relatief eenvoudig detecteren, legde The New York Times onlangs uit. Het bedrijf kan zijn strijd tegen adblockers dus gericht voeren, zonder dat gebruikers die reclames bekijken of betalen voor het premium-abonnement er iets van merken. De vraag is hoelang adblock-gebruikers last blijven ondervinden van YouTube's strijd. Privacy-experts rekenen er namelijk op dat de Europese Unie privacyregelgeving gaat invoeren die het YouTube gaat verbieden om adblockers te detecteren.