Artificiële intelligentie (AI) is in de marketingsector hét woord van 2024, en concreet onder andere handig om gepersonaliseerde antwoorden te geven op klantvragen. Of vragen van ontwikkelaars, want voor sommige partijen zijn dat ook klanten. Onlinebetaaldienstverlener Worldline lanceert daarom een nieuwe vraag-en-antwoord-sectie, die AI gebruikt om gepersonaliseerde antwoorden te geven op vragen.
Bovenstaande afbeelding maakt duidelijk hoe dat werkt. Vraagt een ontwikkelaar in het portaal hoe hij iDeal kan gebruiken in Duitsland, dan krijgt hij een door AI gegenereerd antwoord dat in natuurlijke taal uitlegt dat iDeal niet werkt in Duitsland. Daaronder staat welke betaalmethoden de ontwikkelaar wél in Duitsland kan gebruiken. Helemaal onderaan geeft de AI verwijzingen naar geraadpleegde bronnen, zodat je indien gewenst verder kunt lezen. Schuingedrukt en in een klein lettertype is te lezen dat de AI-gegenereerde antwoorden fouten kunnen bevatten, de lezer verantwoordelijk is voor het checken van getoonde informatie en Worldline niet aansprakelijk gesteld kan worden voor eventuele fouten.
Klantenservice ontlasten
Worldline en iO zeggen al ruim tien jaar samen te werken. De betaaldienstverlener schakelde deze keer dus de hulp van iO in om het ontwikkelaarsportaal een betere zoekfunctie te geven. Die AI-vraag-en-antwoordsectie moet niet alleen de ontwikkelaar helpen om sneller tot een goed antwoord te komen, maar kan ook de druk op de klantenservice van Worldline verminderen.
iO heeft de AI-zoekfunctie ook geïntegreerd in het contentmanagementsysteem (CMS) van Worldline, inclusief content editor. Wat in de praktijk betekent dat medewerkers van Worldline de zoekfunctie nieuwe data kunnen voeren en bestaande teksten kunnen aanpassen als blijkt dat de AI-zoekfunctie data verkeerd begrijpt. Het zogenaamde hallucineren is één van de aandachtspunten van AI-vraag-en-antwoordsecties, weten ook techreuzen als Microsoft, Google en OpenAI.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!