Tijdens mijn vakantie had ik eindelijk de tijd om eens goed te lezen. Eén artikel sprong er voor mij uit: een blogpost op The Verge over de nieuwe Google Pixel 9. Het stuk deed me stilstaan bij een toekomst die visueel compleet anders zal zijn dan wat we gewend zijn. De Pixel 9 markeert een grens tussen de oude en de nieuwe wereld van beeldcreatie, waarin fotografie zoals wij die kennen, voorgoed zal veranderen.
In het artikel werd beschreven dat iedereen binnen een handomdraai op zijn of haar mobiele telefoon een foto op een ongekende manier kan manipuleren. Natuurlijk doen wij dat ook wel eens bij Fitzroy. Onze designers zijn masters in het aanpassen van beelden voor klanten, waarvoor zij alle mogelijkheden binnen Photoshop gebruiken. Maar dan gaat het om het wegpoetsen van lelijke dingen. Een persoon ietsje meer naar rechts plaatsen of de kleuren opfrissen. Zij zijn professionals, hebben er voor geleerd en gelukkig kan niet iedereen dit. Hier moet je vele jaren ervaring voor op doen.
Maar met de Pixel 9 gaat dat dus veranderen. Je kunt van een park een slagveld maken. Een foto van een snelweg omtoveren tot de grootste verkeerschaos die je ooit gezien hebt. Of van een meisje een dracula. De voorbeelden die The Verge laat zien, zien er angstaanjagend uit. En dat is ook wat ze beschrijven in dit artikel: is de wereld wel klaar voor de nieuwe beeldenstorm?
Maar wat betekent dat voor de reclame. Ieder beeld dat gecreëerd wordt voor een merk kan dus door iemand anders op een verschrikkelijke manier worden aangepast. En dat binnen een handomdraai. Waar nu merken elkaar weleens plagen online (dit is nog een mooie van BMW naar Mercedes toe) komt nu de massa om de hoek kijken. Iedere tegenstander of niet-fan van een merk kan straks beelden aanpassen en bewust in een negatief daglicht zetten. En dat kunnen heel veel mensen zijn.
Het worden gekke beelden met een randje en we weten dat dit soort beelden het goed doen op socials. Dus stel je wilt als merk een mooie advertentie neerzetten met je product in een mooie omgeving en dit voor 500.000 euro wegzetten in de media. Dan zou het kunnen dat honderd merkhaters allemaal dit beeld ‘vernederen’, op social zetten en dat dit bereik groter zal zijn dan wat jij als marketeer aan budget had.
We staan op de drempel van een compleet nieuwe visuele wereld. Zoals The Verge al suggereerde: fotografie zoals we die kenden, stopt in 2024. Daarna begint iets nieuws. Iets waar wij als marketeers ons op moeten voorbereiden, want de democratisering van beeldbewerking betekent dat we geconfronteerd worden met een nieuwe realiteit waarin de macht over beelden niet meer in onze handen ligt.
Politiek en regelgeving zullen achter de feiten aanlopen, zoals zo vaak het geval is met technologische vooruitgang. Het is aan ons om nu na te denken over hoe we deze nieuwe uitdagingen het hoofd kunnen bieden. We moeten ons als marketeers gaan wapenen want er komen miljoenen beeldbewerkers bij die kwaad kunnen doen op social media. Met onze merken. De (mondiale) politiek heeft hierin een belangrijke rol maar zal ook hier weer te laat reageren. We hebben een plan nodig.
Deze column is een oproep aan iedereen om samen op zoek te gaan naar oplossingen.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!