Communicatieprofs zijn gestrest maar blij met hun vak, relatief tevreden met hun salaris en vinden zich goed gekwalificeerd. Hoewel het vak door veel meer vrouwen wordt beoefend, nemen mannen de hogere functies in en worden ze beter betaald. Saillant: vrouwen zijn desondanks hoger opgeleid dan hun mannelijke collega’s, en vaak specifieker voor het communicatievak.
Ziedaar enkele opmerkelijke conclusies van Het Grote Communicatie Salaris & Competentie Onderzoek, dat Communicatie de afgelopen maand heeft gehouden onder Nederlandse communicatieprofessionals, van wie er 753 hebben meegewerkt.
Wat schuift het?
De tevredenheid vinden we minder terug zodra het over het salaris gaat. Het grootste contingent communicatieprofs (37,5 procent) verdient tussen 40.000 en 60.000 euro bruto, inclusief vakantiegeld en eventuele dertiende maand. Bijna een derde ontvangt een bedrag tussen de 20.00 en 40.000 euro.
Vrouwen slechter betaald
Vrouwen zijn beduidend minder tevreden over de betaling dan hun mannelijke collega’s – 38 procent tegenover 49 procent – en hebben daar ook alle reden toe: ze worden veel slechter betaald. Nu is dat gedeeltelijk te verklaren door het grote aandeel parttimewerk onder de vrouwelijke respondenten, maar dat is lang niet het hele verhaal. Ook als we alleen naar de fulltime-vakgenoten kijken, is het verschil pregnant. Zo blijkt dat 62 procent van de mannen jaarlijks meer dan 60 mille verdient. Bij vrouwen is dat 19 procent.
Vrouwen hoger opgeleid
Het grote verschil in loon wordt nog opmerkelijker als we kijken naar de opleiding van beide groepen. Vrouwen zijn namelijk hoger opgeleid. 42 procent van de vrouwen heeft een wetenschappelijk opleiding gevolgd, tegenover 34 procent van de mannen. En dat niet alleen: de opleidingen zijn ook nog vaker direct gericht op het communicatievak.
Managementfunctie of hoger
Maar dit leidt dus allemaal niet tot gelijke beloning en ook niet tot gelijke of hogere functies. Hoewel in beide groepen ‘communicatieadviseur’ de meest ingevulde term is voor het werk, zijn mannen oververtegenwoordigd aan de bovenkant. Meer dan de helft van de mannen (53 procent) geeft aan een managementfunctie of hoger te vervullen. Bij de vrouwen is dit een kwart, 25 procent.
Een uitgebreid verslag van het Grote Communicatie Salaris & Competentie Onderzoek 2015 wordt gepubliceerd in Communicatie Magazine mei 2015, en vindt u tevens hier (inlog).
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!