Elk jaar zie ik ze in de aanloop naar de uitreiking van de Innovation Awards: geweldig nieuwe producten of diensten die precies voorzien in een vraag én met de juiste timing op de markt komen. Het zijn producten en diensten die gelijk door de markt omarmd worden, en al het noeste onderzoek- en ontwikkelwerk dubbel en dwars waard zijn.
Het valt op dat ‘t onder de inzendingen voor de awards vaak gaat om doorontwikkeling van eerdere innovaties. Ofwel: slechts een klein percentage is een échte innovatie en een doorbraak op de markt. Kun je als bedrijf zo’n doorbraak forceren? Ja! Ons onderzoek laat zien dat toonaangevende bedrijven met hun product of dienst een aanzienlijke winst kunnen genereren als ze zich structureel aan vier succesfactoren houden:
1 Weet wie je voor je hebt
Het begint bij nagaan hoe veel tijd je aan marktonderzoek besteedt. Bedenk wie en wat je wilt bereiken met je product of dienst. Zo krijg je zuiver inzicht in wat consumenten willen en nodig hebben en je kunt de juiste koers uitstippelen. Logisch zou je zeggen, maar ons onderzoek laat zien dat bedrijven deze eerste cruciale stap maar al te vaak overslaan. Wie ’t wel doet, onderscheidt zich duidelijk en start met een voorsprong op de concurrentie. Blijf consumentbehoeftes van dichtbij observeren, want naar de markt toe stappen is één, klantgegevens continu blijven verzamelen en ernaar handelen is twee.
2 Denk goed na over de landingslocatie
Het vereist discipline om producten en diensten op de juiste plaats te laten landen. Richt het proces efficiënt en routinematig in. Iedereen in het bedrijf moet gedurende het gehele introductietraject betrokken zijn bij het product of dienst. Wat hoort bij het vertalen van een goed idee in een winnend product of dienst is dat je van tevoren de plek bepaalt waar je het het beste kunt aanbieden. Werk vanuit het begrip van je doelgroep. Zo vergroot je je kansen om eventuele concurrenten die op het punt staan een soortgelijk product of dienst willen lanceren voor te zijn.
3 Overzie je portfolio en optimaliseer het
Van idee naar marktgang, dat duurt bij de meeste bedrijven gemiddeld drie jaar. Dat is lang, en hier hebben we dan ook het meest volhardende probleem te pakken. Veel bedrijven hebben een complexe portfolio waarbinnen het aanbod ongebreideld kan groeien. Het gaat alle kanten op. Hanteer een systematische en agressievere aanpak om consumenten te verbazen met je product of dienst. Doe dat op basis van consumenteninzicht en koopgedrag. Zo stuur en optimaliseer je het portfolio en zal het omzet genereren.
4 Kies zorgvuldig wat je wilt lanceren
Blijven vernieuwen is het adagium voor bedrijven die vitaal zijn en dat willen blijven. Makkelijk gezegd. Innovatie is complex, zenuwslopend en duur. Het is de kunst om producten die je wilt lanceren zorgvuldig te selecteren. Een onderzoeksresultaat dat zich bevestigd ziet in de mening van bedrijven die succesvolle innovatieve producten en diensten op de markt brachten. Breng een innovatie op de markt die de wensen van consumenten vervult en daarnaast ook voordelen biedt aan jouw partners in de keten.
Volg de Innovation Awards op de voet
Deze vier succesfactoren wijzen ook in 2011 de weg voor bedrijven die erin willen slagen vernieuwde producten en diensten in de markt te zetten. De Innovation Awards, waarvoor we in april de inschrijving weer openen, geven een doorsnede van innovatietrends in de media-, communicatie- en hightechindustrie. Voer voor elke serieuze marketeer die betrokken is bij een organisatie die de weg omhoog weer moet vinden!
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!