E-fietsenmerk VanMoof presenteerde twee nieuwe e-bikes tijdens interactief event. Het online event werd ‘bezocht door 6000 fans van het merk. Van Moof zelf spreekt van de meest succesvolle productlancering ooit en wijt het succes aan de immersive, live 360 ervaring die het bood. Verantwoordelijk voor de interactieve productpresentatie van de twee nieuwe bikes was het digitale ontwerpbureau Resn. De aangeboden experiental presentatiebelevenis van de nieuwe S3 en X3 e-bikes was volgens Resn bijzonder omdat deze voorzien van audio, video, real time 3D en de directe mogelijkheid voor het publiek om te interacteren in het geheel.
Succesvolle lancering
VanMoof noemt het de meest succesvolle lancering ooit omdat er, zo stelt het fietsenmerk, meer dan 4400 fietsen verkocht zijn binnen 24 uur. De e-bikebouwer geeft aan dat het vanwege de wereldwijde lockdown een andere manier moest bedenken om de presentatie onder de aandacht te brengen bij zo’n groot publiek. VanMoof wilde de digitale productlancering volledig interactief maken om niet onder te doen voor een fysiek event.
6000 kijkers live
Het bedrijf maakt verder bekend dat door de aangeboden digitale belevenis de verkoop gestegen is met 20% ten opzichte van andere lanceringen van de e-fietsenmaker. De cijfers die VanMoof bekend maakte over het event, meer dan 6000 kijkers live, 2000 interacties met het publiek en meer dan 4400 fietsen verkocht binnen 24 uur na het online evenement, maken dat de eigenaren durven te zeggen dat de lancering zeer succesvol was.
Digitale belevenis
Volgens Matthijs Horsman, general manager van Resn was het doel niet om een fysieke productlancering na te bootsen, maar juist om het volledig opnieuw uit te vinden. Horsman vertelt dat het digitale ontwerpbureau de afgelopen 15 jaar als doel heeft gehad om digitale belevenissen niet alleen uniek en emotioneel te maken, maar ook immersive. Volgens hem is dit juist nu relevant, omdat door de gebeurtenissen van de laatste maanden de manier waarop brands en bureaus omgaan met het publiek voorgoed is veranderd.
Ontwerp als speerpunt
Simon Julien, creatief directeur Resn voegt daaraan toe: ‘Om VanMoof te helpen pionieren, hebben we een volledig interactieve productlancering gecreëerd, live uitgezonden en voor ieder toegankelijk. Door de visuele identiteit van het merk te gebruiken in combinatie met real time 3D webtechnologie, hebben we een belevenis ontworpen om fans op een geheel nieuwe manier bij het merk te betrekken. Met het ontwerp van de fiets als speerpunt geven we de fans een revolutionaire interactieve lancering, waarbij audio, video, real time 3D en interactie met het publiek worden gecombineerd.’
Interactieve 3D
Het fietsenmerk legt uit dat het online event naast de productpresentaties een programma aanbood met ruimte voor persoonlijke interactie met fans, influencers en pers. De lancering zelf begon met een kennismaking met de deelnemers, die gevraagd werden hun profielen te uploaden, zodat ze de mogelijkheid hadden met elkaar te communiceren tijdens het wachten op de onthulling van de S3 en X3.
De twee medeoprichters van VanMoof, de broers Taco en Ties Carlier namen deel aan de presentatie via een videostreaming vanuit respectievelijk Amsterdam en Taipei. Deelnemers aan het event, konden volgens VanMoof, na de onthulling van de e-bikes een fiets in real time interactive 3D verkennen met daarbij de belangrijkste functies uitgelegd door de oprichters.
Investering
Gisteren werd bekend gemaakt de de e-bikebouwer een investering van 12,5 miljoen Euro heeft opgehaald om internationale uitbreiding te financieren. Het bedrijf maakt eerder al bekend dat, door de lockdowns wereldwijd en de verplichte social distancing, de vraag naar e-bikes is toegenomen. VanMoof heeft een omzetdoelstelling van 100 miljoen per jaar en heeft duidelijk gemaakt dat de omzet tot nu toe al 20% boven deze doelstelling ligt.