Uit de radio klinkt ineens weer toekomstmuziek

De nieuwe platforms, devices en verschijningsvormen bieden radio een hoop nieuwe kansen om relevant te blijven in het veranderende medialand

123rf

Met de veranderende beeldvorming en nieuwe technieken zijn veel mensen geneigd te zeggen dat radio zijn beste tijd heeft gehad. Maar niet is minder waar. Uit Engels onderzoek blijkt dat 85% van de ondervraagden wekelijks naar lineaire radio luistert. Van de jongeren is dit ook nog steeds een flinke 81%. Daarnaast doen technologische innovaties hun intrede waardoor radio (of liever gezegd, audio) op het randje van een nieuw tijdperk staat. Verschillende radiostrategen presenteerden hun dromen tijdens het Cross Media Café Future FM die Media Perspectives en Beeld en Geluid op 10 december organiseerden.

Potentie van podcasts

Allereerst is daar de golf van podcasts die op ons af komt. Volgens cijfers van RAB zijn er 5 miljoen podcasts luisteraars en bestaat ongeveer de helft daarvan uit mensen van 13 t/m 34 jaar. Een veelvoorkomend probleem is echter dat podcasts zo slecht te vinden zijn. Hoe zorg je als podcastmaker dat jouw podcast gevonden wordt?

De EO gebruikt Whatsapp als distributiekanaal voor haar podcast ‘Eerst dit’ – een bijbelpodcast. In de podcast worden oude bijbelverhalen in 7 minuten besproken en toegankelijk gemaakt. Minimaal 15.000 luisteraars was het doel van de makers, en dit werd ruimschoots gehaald (na 1 jaar hadden ze maar liefst 50.000 abonnees). Het voordeel van Whatsapp al distributiekanaal is dat de podcasts makkelijk door te sturen zijn naar je contacten, en dat luisteraars dit ook massaal deden. Het grote nadeel is dat Whatsapp binnenkort niet meer toestaat dat er massaberichten verstuurd worden. Als alternatief heeft de EO nu een eigen app ontwikkeld.Aan de andere kant van het podcast-spectrum zit Love Island met hun podcast Morning After. Voor dit kijkcijferkanon uit Engeland werd ook een podcast ontwikkeld, om de kijkers de hele dag in de ban te houden. Matt Deegan deelde tijdens het Cross Media Café zijn tips. Zo maakten ze van tevoren duidelijke afspraken met de tv-producent en zetten gasten in voor de promotie van de podcast. De socials van hun gasten, instagram en hun app zorgen voor de meeste podcasts-downloads. In totaal beluisterden 3 miljoen Engelsen de podcast van Love Island, waarmee de podcast net als de Tv-show een ongekend succes was.

Kansen van smart speakers

Naast podcasts experimenteren Nederlandse mediabedrijven met Smart Speakers. Iwan Reuvekamp van DPG ontwikkelde bijvoorbeeld Praat met Volkskrant, Praat met QMusic en Praat met het Geluid van QMusic. ‘Praat met...’ is het commando waarmee je via een smart speaker een voice app kunt activeren. Wanneer je de smart speaker het commando geeft ‘luister naar QMusic’- wordt automatisch TuneIn opgestart, terwijl radiomakers liever willen dat hun eigen app wordt opgestart. Ook hier zit je dus met probleem als het gaat om vindbaarheid. Daarnaast gebruiken nog veel mensen de smart speaker als een gewone speaker, om radio te luisteren. Hoewel interactie nog niet benut wordt voor gebruikers, bieden smart speakers wel mogelijkheden voor personalisatie en interactie voor de toekomst.

Personalisatie in opkomst

Ondanks de problemen als het gaat om vindbaarheid laat de NPO een flinke groei zien als het gaat om podcasts (350) én podcastluisteraars (1,5 miljoen). Ze omarmen Spotify als kanaal om podcasts te verspreiden en kijken met interesse naar nieuwe platforms zoals TikTok en smart speakers. Talpa gebruikt liever een eigen kanaal voor de verspreiding van haar audio, namelijk via Juke. Omdat content, data en techniek in dit platform samenkomen zijn er een aantal commerciële kansen voor Talpa, zoals het aanbieden van persoonlijke advertenties door middel van ‘creative dynamics’. Een voorbeeld is een audioreclame waarin de plaats wordt genoemd waar je nu luistert. Ook BNR zet in op personalisatie, want in BNR Smart Radio is een geautomatiseerde, non-lineaire radio met een gepersonaliseerde playlist, bestaande uit fragmenten met jouw interesse. De slimme techniek zet audio om naar tekst en tags waardoor fragmenten makkelijk gecategoriseerd kunnen worden. De resultaten zijn positief, want smart radio zorgde voor 7% groei in gebruikers van de BNR app en 15% groei aan downloads.

De nieuwe platforms, devices en verschijningsvormen bieden radio een hoop nieuwe kansen om relevant te blijven in het veranderende medialandschap. Radio is niet dood, maar springlevend!

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie