Successen en lessen rondom de NFT van Free a Girl en Koninklijke Nederlandse Munt

Samuel van Deth legt de nieuwste NFT-case op de pijnbank. Wat houdt de samenwerking in? Wat kunnen marketeers leren?

De NFT-munt in kwestie
Afbeelding: KNM

Met de Free a Girl herdenkingsmunt laat de Koninklijke Nederlandse Munt zien wat een digitaal verzamelobject (NFT) kan doen voor klantactivatie.

Maar eerst: wat is zo'n NFT ook alweer?

NFT staat voor Non Fungible Token en is een digitaal bestand gekoppeld aan een uniek voorwerp, zoals een digitale afbeelding of video. In dit geval een digitale herdenkingsmunt. Door blockchaintechnologie, waar ook Bitcoin op gebaseerd is, kunnen deze NFT’s verzameld en verhandeld worden.

Koninklijke Nederlandse Munt

Opgericht in 1567 is de Koninklijke Nederlandse Munt (KNM) een van de oudste bedrijven van Nederland. Nu een commerciële organisatie die zowel munten levert voor verschillende centrale banken als herdenkingsmunten uitbrengt. Bij dat laatste is conceptontwikkeling, verpakking, promotie & distributie essentieel. Als dat klinkt als marketing, dan is dat het waarschijnlijk ook.

De Free a Girl-herdenkingsmunt

Ter ere van het 15-jarige bestaan van de Free a Girl organisatie sloeg ambassadeur Monica Geuze op de Internationale Dag voor Kinderrechten de eerste herdenkingsmunt met een NFT. Deze collectie van vierduizend stuks is een combinatie van een fysieke penning op een pasje met een digitale NFT. In het ontwerp komt de thematiek waar Free A Girl voor strijdt terug; het bevrijden van meisjes in onderdrukte situaties.

De herdenkingsmunt met NFT werd voor 15 euro per stuk verkocht. Een deel van de opbrengst komt ten goede aan Free a Girl. Er zijn 5 verschillende NFT’s gekoppeld aan de herdenkingsmunten, in verschillende oplages en zeldzaamheid. Deze zijn:

  • 2100x School for Justice
  • 1361x Advocaat
  • 496x Rechter
  • 40x Gouden Oordeel
  • 3x Meer dan uitzonderlijk

Iedere oplage heeft een eigen digitaal ontwerp. Als koper van een herdenkingsmunt is het een verrassing welke NFT je krijgt. De laatste categorie, waar er dus maar drie van zijn, kent een extra voordeel. Namelijk een exclusieve rondleiding door het muntgebouw.

En hoe werkt het?

Een sticker op de QR-code op het pasje kan eenmalig verbroken worden om de NFT te claimen. Voor gebruikers zonder web3-ervaring kan dit eenvoudig via een email bevestiging. De NFT kan dan bekeken of verstuurd worden via een widget op de website van de Koninklijke Nederlandse Munt. Maar je kan de NFT ook direct aan een eigen web3-account toevoegen.

Wat is er bereikt?

Door de media-aandacht, en het actief inzetten van de eigen kanalen van Free a Girl en KNM, zijn de Free a Girl herdenkingsmunten in enkele maanden uitverkocht. De NFT is van 1 op de 5 herdenkingsmunten geactiveerd. Een mooie conversie wetende dat verzamelaars de munt meestal in de originele verpakking willen houden.

Daarmee is de thematiek van Free a Girl onder de aandacht gebracht en geld opgehaald voor de organisatie. KNM heeft daarnaast een nieuw type verzamelobject geïntroduceerd.

'Voor onze Free a Girl uitgifte hadden we een dubbele boodschap; namelijk het gegeven wat de stichting in 15 jaar bereikt heeft, maar ook een call-to-action voor de vele meisjes die nog vastzitten in gevangenschap. Voor dit laatste hebben we een fysieke uitgifte gemaakt, en middels het toevoegen van een NFT was er ook ruimte voor de positieve resultaten die er bereikt zijn', vertelt Bert van Ravenswaaij, CFO & Mint Master bij Koninklijke Nederlandse Munt.

Inmiddels zijn er door KNM ook een Feyenoord- en een James Ensor- herdenkingsmunt met NFT uitgegeven. Ook zijn er plannen voor meer NFT-collecties in 2025. Het initiatief rondom Free a Girl ontving daarnaast een nominatie voor digitale innovatie van ICT-vaktitel Computable. En de technologiepartner van KNM, THX Network, heeft besloten om de gebruikte ‘QR-code naar NFT’-tool onder een zelfstandige naam op de markt te brengen.

KNM Free a Girl
Afbeelding: KNM

Wat kan er beter?

Al met al een mooi project voor KNM en Free a Girl.  Maar kan er ook nog wat verbeterd worden? Jazeker.

  • NFT term: Er was een tijd dat het benoemen van de NFT-technologie hielp om een speculatieve interesse te wekken. Inmiddels is er met name een perceptie van een overgewaaide hype. Daarom kan het beter zijn de term te vermijden. Net als dat we muziek geen MP3’s meer noemen. Noem het bijvoorbeeld een ‘digitale herdenkingsmunt’.
  • Gebruiksgemak: De gebruikte QR-code technologie met e-mailactivatie is een stap vooruit om een breder publiek toegang tot NFT’s te geven. Dat gezegd hebbende is het gebruik van de widget om de munt te bekijken en te versturen nog wat complex. Opnemen binnen de bestaande website zou beter zijn.
  • Verpakking: Verzamelaars vinden het belangrijk dat de verpakking heel kan blijven. Nu moet de verpakking worden opengemaakt voor activatie van de NFT. Dit zou anders opgelost kunnen worden.  

Waarom is dit relevant voor marketeers?

Wat KNM heeft gedaan met herdenkingsmunten is toepasbaar op andere verzamelacties. PostNL experimenteert bijvoorbeeld al met digitale verzamelpostzegels (NL Crypto Stamps). Maar ook breder bij retail activatiecampagnes (bv Carrefour NFBEE) en loyaliteitsprogramma’s (bv Lufthansa Uptrip) zien we al het gebruik van digitale verzamelobjecten voor klantactivatie. Overwegingen zijn daarbij:

  • Onderscheidend: Digitale verzamelobjecten zijn nieuwer dan de fysieke variant en hebben daarmee een onderscheidend vermogen. Mede voor een jongere doelgroep die al gewend is aan het bezitten van digitale objecten in bijvoorbeeld games.
  • Belang van concept: Net als bij een fysieke verzameling moet het concept iets zijn dat verzamelen interessant maakt. Voor de activatie van een digitaal object is het belangrijk dat de digitale variant iets extra biedt ten opzichte van de fysieke.
  • Duurzaamheid: Een digitaal verzamelobject, mits gekozen voor de juiste blokchain oplossing, heeft minder impact op het milieu dan fysieke items.

Samuel van Deth is eigenaar van Rebels43, dat web3-martech oplossingen ontwikkelt voor merken

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie