Steeds meer adverteerders boycotten Facebook

De oproep aan marketeers om hun advertentiedollars van Facebook te halen klinkt steeds luider. 

123RF

Steeds meer bedrijven scharen zich achter de reclameboycot van Facebook. The North Face, Patagonia, het Amerikaanse reclamebureau 360i en een dochterbedrijf van Dentsu Aegis Network hebben hun reclamebudgetten op Facebook bevroren. De bedrijven zijn het niet eens met de hatelijke teksten en nepnieuws dat op het platform wordt toegestaan. De oproep aan marketeers om hun advertentiedollars van Facebook te halen klinkt daarmee steeds luider. 

De bedrijven doen mee aan de actie van burgerrechtenorganisaties Stop Hate For Profit, die Facebook oproept om actiever op te treden tegen discriminatie. Het initiatief komt uit de koker van Amerikaanse clubs als NAACP, ADL, Sleeping Giants, Free Press en Common Sense Media.

In het geval van reclamebureau 360i gaat het niet om de eigen budgetten, maar om die van zijn klanten. Hen wordt geadviseerd dat advertentiegeld niet of elders uit te geven. Het gaat dan om instanties als Unilever, Discover Financial Services en McCormick & Co. 'Laten we Facebook een krachtig bericht sturen: winst zal nooit de moeite waard zijn om haat, onverdraagzaamheid, racisme, antisemitisme en geweld te promoten.'

Craig Hodges, een woordvoerder van VF Corp, het moederbedrijf van The North Face, zei dat een aantal 'zustermerken' overwegen om in de voetsporen van The North Face te treden. VF Corp is ook eigenaar van onder meer Dickies, Vans, Timberland en Smartwool. 

Facebook zegt de beslissing van de merken te respecteren. 'We blijven ons inzetten om haatdragende taal van ons platform te verwijderen en toegang te bieden tot belangrijke informatie over de verkiezingen. Onze gesprekken met marketeers en burgerrechtenorganisaties gaan erover hoe we ons samen kunnen inzetten voor het goede doel', aldus Carolyn Everson, VP Global Business Group Facebook.

Facebook ligt al weken onder vuur over de manier waarop de opruiende retoriek van president Donald Trump werd aangepakt. Werknemers van Facebook zijn woest dat er geen actie ondernomen werd toen Trump dreigende berichten op het platform plaatste over de dood van George Floyd, waarin hij zei dat 'plunderingen zouden leiden tot schietpartijen.'

Lees ook: Slimme trolactie van TikTok-tieners is debet aan lage opkomst Trump

De techreus verwijderde onlangs wel berichten van het campagneteam van Trump vanwege het gebruik van een omstreden symbool. Het ging volgens de krant Washington Post om een omgekeerde rode driehoek, vergelijkbaar met het symbool dat communisten en andere gevangenen moesten dragen in de concentratiekampen van nazi-Duitsland.

Trump heeft een gespannen relatie met socialmediabedrijven. Zo reageerde hij onlangs woest toen Twitter, waar hij 82 miljoen volgers heeft, een factcheck plaatste bij een van zijn tweets. En ondertussen zal Trump ook niet al te blij zijn met TikTok. De app, die al enorm succesvol was in het vermaken van mensen tijdens de lockdown, heeft er nu ook voor gezorgd dat er amper publiek was bij een rally van Trump afgelopen weekend in Tulsa. Gebruikers van het platform beweren dat ze duizenden tickets voor het evenement registreerden, maar vervolgens opzettelijk niet verzilverden. 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie