Na het verliezen van een dierbare dienen er allerlei lopende contracten opgezegd of overgesloten te worden. Een complexe en tijdrovende klus, zeker in de eerste fase van het rouwproces. De Nederlandse startup Closure gebruikt slimme software om de contracten na een overlijden af te handelen. Met succes, zeggen zowel de oprichters als aangesloten bedrijven. Met anderhalf miljoen euro vers groeikapitaal wil Closure nieuwe medewerkers aantrekken en de vleugels uitslaan naar Europese landen.
Aan het roer van Closure, opgericht in 2017, staan Graciëlla van Vliet, Chantal van der Velde en Bart Verhaegh. Het team bestaat totaal uit tien personen. De afgelopen jaren richtte de startup zich alleen op Nederland. Inmiddels handelt het één op de vijf overlijdens in ons land af, zegt ceo Van Vliet. Concrete cijfers over de omzet deelt ze liever niet, over het aantal gebruikers desgevraagd wel. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) zijn er in 2021 totaal 171 duizend Nederlanders overleden, ofwel gemiddeld 3254 per week. Dat zou betekenen dat Closure vorig jaar ruim 650 gebruikers per week had. ‘Dat klopt wel, al was de sterfte vorig jaar hoger door de coronapandemie. Momenteel helpen we zo’n tachtig mensen per week.’
Software scheelt bedrijven tijd
De software van Closure is gebaseerd op machine learning, wat concreet betekent dat het bijvoorbeeld formulieren op websites zoveel mogelijk geautomatiseerd invult, documenten uitleest en veel van die communicatie met organisaties met ‘minimale manuele handelingen’ verloopt. Zo zijn klantenservicemedewerkers van banken, verzekeraars, streamingsdiensten en nutsbedrijven minder tijd kwijt aan het stopzetten of oversluiten van contracten. Closure ontwikkelt zijn software zelf en mag via zijn vergunning van de Autoriteit Financiële Markten contracten veranderen.
Bedrijven die zich bij Closure aansluiten, betalen per opzegging een vergoeding aan de startup. Dat doen ze omdat het opzeggen of oversluiten van contracten via Closure sneller gaat dan via persoonlijk contact met de erfgenamen, aldus Van Vliet. En omdat tijd staat voor gewerkte uren en dus voor geld, zijn bedrijven via het softwareplatform goedkoper uit. Bart Verhaegh, chief technology officer bij Closure, legt schriftelijk uit waarom. ‘Door verschillende machine learning-technieken toe te passen, kan één enkele medewerker nu honderden verzoeken per dag afhandelen. We ontzorgen niet alleen erfgenamen, maar helpen organisaties ook om de afhandeling van een overlijdensmelding soepel en minder arbeidsintensief te laten verlopen want de klantenservice van bedrijven groeit vaak niet evenredig mee met het klantenbestand.’
Gratis voor consumenten
Onder meer T-Mobile, Knab en Unicef gebruiken de software van Closure, net als honderden zelfstandige uitvaartondernemingen. Omdat bedrijven betalen, kan Closure zijn dienst gratis aan consumenten aanbieden. Dierbaren geven via een webportaal aan welke contracten van toepassing zijn op de overleden naaste, waarna de Closure-software werk maakt van het opzeggen. Het webportaal geeft de actuele status van de afhandeling en wekelijks belandt er een update-overzicht in de mailbox van de erfgenamen. Door contracten en verzekeringen snel op te zeggen, betalen erfgenamen niet voor een dienst die niet meer gebruikt wordt.
Wel even opletten, want op de website van Closure kan een consument eenmalig 97,80 euro betalen om de dienst te gebruiken. Van Vliet verduidelijkt: ’Minder dan één procent van de consumenten kiest deze optie. Als je Closure gebruikt via de website van een partner, is de dienst namelijk gratis en ook volledig te gebruiken.’
Groeigeld voor Europese uitbreiding
Met 1,5 miljoen euro groeikapitaal, enerzijds een lening van de Rabobank en anderzijds investeringen van aandeelhouders, wil Closure twintig nieuwe medewerkers aantrekken. Die zijn nodig omdat de startup in meer landen wil starten.
Zo’n drie maanden geleden zette Closure al voorzichtig voet op Belgische bodem, met een grootbank als eerste klant. De startup wil zichzelf daar nu écht in de markt zetten en heeft daarom onder meer een vacature uitstaan voor een Belgische countrymanager. Van Vliet heeft Duitsland en Frankrijk ook hoog op het wensenlijstje staan. Ze toont zich een voorstander van lokale teams die de landen, culturen en talen goed kennen. Daarom staan er veel vacatures uit, voor onder meer sales- en marketingmedewerkers, softwareontwikkelaars en een chief operating officer.
Buitenlandse marketingstrategie
Closure wil buitenlandse klanten aanboren via drie kanalen. Van Vliet: ‘Ten eerste zijn bepaalde goede doelen die in Nederland klant bij ons zijn, ook actief in het buitenland. Neem Unicef, daar werken we in Nederland mee samen en dat zou een start kunnen zijn in het buitenland. We zetten daarnaast ons partnernetwerk in om nieuwe klanten te werven. Zo hebben sommige van onze telecomklanten zuster- of dochterbedrijven in andere landen. Tot slot zetten we in op uitvaartbedrijven, die we benaderen voor een persoonlijke aanpak.’