Geen gezeur meer over ‘rekkelijken’ en ‘preciezen’. Niet langer op de millimeter discussiëren over de grenzen van communicatiedisciplines. Televisieseries geven het voorbeeld.
Levensecht
Een sexy Deense premier en een nietsontziende Amerikaanse machtspoliticus zijn populaire tv-verschijningen geworden in respectievelijk Borgen en House of Cards. Fictieve personages vanzelfsprekend, maar in de schets van hoe het politieke apparaat werkt soms levensechter dan gedacht. In beide gevallen is de spindoctor letterlijk de spin in ’t web: de persoonlijk adviseur die alles in huis heeft op het gebied van strategische communicatie. Die proactief de volgende stap bedenkt, relaties onderhoudt met politici, journalisten en lobbyisten. Hij regisseert de boodschap, de timing en het kanaal.
Haagse praktijk
Een recent onderzoek naar het functioneren binnen het Haagse politieke bedrijf wees uit dat het voor nieuwkomers in de politiek vrijwel onmogelijk is geworden om te begrijpen hoe de hazen op en om het Binnenhof lopen en hoe ze hun persoonlijke effectiviteit kunnen vergroten. Elke politicus laat zich adviseren door één of soms een legertje spindoctors. Communicatieprofessionals die erin geslaagd zijn hun expertise onmisbaar te maken en een permanente strategische positie in te nemen.
Neem de CBS-cijfers over het tweede, derde en vierde kwartaal van 2013. Deze werden in februari 2014 naar boven bijgesteld. Het waren geen kleine rekenkundige correcties. Nee, forse bijstellingen tot plus 0,7 procent wisten het vertrouwen van het publiek, als een vroege voorjaarszon die alles positiever kleurt, aanzienlijk te verbeteren. Als deze realistische cijfers over de groei van de economie al eind 2013 naar buiten waren gekomen, dan was het bezuinigingspakket van zo’n slordige 6 miljard euro toch echt uit te leggen geweest. Knap gedaan daar in Den Haag. We zijn binnenkort weer een keurig jongetje in de Europese klas, met een begrotingstekort dat onder de afgesproken norm blijft. Dit resultaat was zeker te danken aan de zorgvuldige timing in de communicatie van de echte cijfers. Chapeau voor de spindoctor.
30 afleveringen Borgen
Daar kunnen communicatieprofessionals in de Corporate Olympic Game een voorbeeld aan nemen. We beginnen met de aanschaf van zo’n 30 afleveringen Borgen. Het valt mee hoor, het zijn slechts 3 boxen en de collega’s die ze van mij leenden waren daarna allemaal verslingerd. Riepen ‘Tak’ als ze mij tegenkwamen en werden merkbaar effectiever in het bedrijven van ‘politiek’, binnen de eigen zakelijke kring.
Tweede tip is: bekijk je organisatie eens als een systeem, met een netwerk van onderlinge relaties. Niet de inhoud van ons werk is bepalend voor succes; de relaties en hoe die in te zetten maken het verschil. En, last but not least; zorg dat je direct aan tafel komt bij belangrijk overleg, als strategisch adviseur van je ceo.
Businessmanager
Ik stel voor om de beoogde functie als spindoctor voor je ceo net wat zakelijker te maken: we noemen hem ‘businessmanager’. De strategisch communicatieprofessional van de ceo die hem helpt om de leiderspositie effectief in te nemen. Als Businessmanager blijven we onder de radar van de buitenwereld, maar we hebben de touwtjes van het communicatiespel in handen en hebben vervolgens een cruciale rol in het behalen van de strategische doelen van de organisatie.
Deze bijdrage is op persoonlijke titel geschreven door Yvonne van de Kuil, hoofd corporate communications Rabo Vastgoedgroep, tevens oprichter/eigenaar van ITPM bv, bureau voor Corporate Communications.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!