Het Japanse elektronicaconcern Sony heeft voor de start van de grote techbeurs CES zijn ambities op het gebied van elektrisch rijden verder uitgelegd. Topman Kenichiro Yoshida onthulde een nieuw prototype van de elektrische auto Vision S. Ook kondigde Sony de oprichting aan van een nieuw bedrijfsonderdeel, Sony Mobility, dat deze snelgroeiende markt gaat verkennen.
De presentatie van de Vision-S 02 vond plaats op een van de persmomenten in aanloop naar de grootste vakbeurs voor de techindustrie. Tijdens een eerdere editie van die beurs in Las Vegas had Sony ook al eens een zogenoemde conceptcar getoond, maar die leek toen vooral bedoeld om technologische snufjes die waren verwerkt in de auto te etaleren. Sony maakt bijvoorbeeld al sensoren voor zelfrijdende voertuigen en is groot op het gebied van camera's en andere elektronica.
Yoshida vertelde dinsdag (lokale tijd) dat zijn bedrijf een commerciële lancering van een eigen Sony-auto onderzoekt. 'Sony is goed gepositioneerd als creatief entertainmentbedrijf om mobiliteit opnieuw te definiëren', zo benadrukte hij daarbij.
Hiermee volgen de Japanners andere grote techbedrijven, bijvoorbeeld Google-moederconcern Alphabet, die al aan de weg timmeren op het gebied van auto's. Details over bijvoorbeeld de prijs van de Sony-wagen of de datum dat hij op de markt komt, werden allemaal niet gegeven. De elektrische auto, die volgens Sony boordevol interne en externe sensoren zit, wordt nog op de weg getest, onder meer op zijn vermogen om zonder bestuurder te rijden.
[Bron: ANP/AFP/Bloomberg]
Lees ook: Grote techbedrijven en media zeggen af, maar CES-beurs gaat tóch door
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!