Snapchat gaat meer advertenties tonen aan al zijn gebruikers. Zo gaat de nieuwe chatbot My AI gesponsorde tekstresultaten tonen en komen er ook nieuwe advertentiemethoden in de tabbladen Spotlight en Stories. Snap - het bedrijf achter Snapchat - zegt nog niet wanneer gebruikers meer advertenties kunnen verwachten. De extra advertentievormen lijken bedoeld om de dalende advertentie-inkomsten van Snap een halt toe te keren.
Gesponsorde resultaten in My AI
In My AI, een onlangs geïntroduceerde chatbot op basis van ChatGPT, schotelt gebruikers antwoorden voor op vragen als de beste restaurants in Amsterdam, leuke activiteiten voor kinderen en hoe lang het vliegen is van Eindhoven naar Malaga. Tussen die antwoorden komen straks gesponsorde resultaten, bijvoorbeeld van restaurants, speelhallen en luchtvaartmaatschappijen. De advertenties moeten relevant zijn voor de gebruiker, beklemtoont Snap. My AI was eerst alleen voor betalende Snapchat-gebruikers beschikbaar en komt nu voor alle gebruikers uit.
Microsoft gebruikt gesponsorde resultaten al langer in zijn slimme Bing-chatbot, die ook leunt op ChatGPT.
Stories en Spotlight
Snap introduceert ook meer advertentiemogelijkheden in bestaande tabbladen van Snapchat. Zo kan een adverteerder straks de eerste videoreclame reserveren in de Friend Stories en kan een merk adverteren op het Spotlight-scherm. Hieronder is een afbeelding zichtbaar van een voorbeeldadvertentie van een bril tussen twee Spotlight-video's.
Advertentie-inkomsten onder druk
De vernieuwingen betekenen voor merken dat zij op meer momenten in de Snapchat-app kunnen adverteren. Snap hoopt hier extra inkomsten uit te halen. Het socialmediabedrijf rapporteerde vorige week zijn kwartaalcijfers, waaruit blijkt dat het aantal actieve gebruikers gegroeid is maar de advertentie-inkomsten gedaald zijn.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!