Premium

Rina Joosten: ‘We moeten voorwaarden scheppen om AI-innovaties mogelijk te maken’

Artificiële intelligentie (AI) is al maanden hét nieuwsonderwerp in de techsector. Adformatie liet 3 deskundigen aan het woord. Deel 3.

Rina Joosten
Afbeelding: aangeleverd

Rina Joosten is ceo van Pera, een bedrijf dat artificiële intelligentie gebruikt om werkgevers inzicht te geven in de eigenschappen van medewerkers en sollicitanten. Daarnaast is ze Lid van de Raad van Toezicht van AiNed, dat toezicht houdt op ruim tweehonderd miljoen euro uit het Nationale Groeifonds voor Nederlandse AI-projecten om innovatie te bevorderen. Joosten is ook lid van de Nederlandse AI Coalitie.  

Welke technologische innovatie blinkt volgens jou nu uit?  

Ik vind met name de ontwikkeling rond Large Language Models (LLM) interessant. Wat er rond LLM’s gebeurt is echt weer next level, dus je ziet een enorme excitement ontstaan rond AI. De technieken van bijvoorbeeld OpenAI zijn eigenlijk een soort verzamelbak geworden van menselijke intelligentie dat op het internet is gepubliceerd. En de snel toenemende rekenkracht van computers faciliteert dit soort ontwikkelingen, dus het neemt nu wel een enorme vlucht. Sneller dan we in het verleden hebben gezien.’  

Gaat er teveel aandacht uit naar een bepaalde hype?  

‘Iedereen heeft het natuurlijk over ChatGPT, dat net als andere LLM’s getraind is op publieke informatie. Dat is denk ik omdat ChatGPT weerspiegelt hoe snel de ontwikkelingen nu gaan. Maar wij zijn in Europa veel beter in het ontwikkelen van allerlei waardevolle applicaties met AI die ervoor zorgen dat je bijvoorbeeld betere beslissingen neemt. En die applicaties zijn allemaal gebaseerd op zorgvuldig opgebouwde, niet-publieke datasets. Zo gebruiken radiologen nu een AI-model om sneller borstkanker te detecteren en de foutmarge te verlagen. Dat AI-model is getraind op CT-scans van vrouwelijke patiënten.’  

Wat is het moeilijkste aan AI?  

‘De eerste stap: het beginnen. Gisteren had ik nog iemand aan de lijn die zei: binnenkort bezoeken vijftig internationale HR-medewerkers ons hoofdkantoor. En ik vind eigenlijk dat wij voorop moeten lopen in technologie. Maar we doen er eigenlijk nog niets mee. Rina, kun jij ons vertellen wat we kunnen doen? Dit vraagstuk speelt bij veel bedrijven. Als jij een recruiter of HR-medewerker bent, bijvoorbeeld, dan wil je de kennis en vaardigheden om met AI-tools om te gaan, vooral omdat het tot aanvullende inzichten leidt. Maar het begint met het vraagstuk: welk probleem of vraagstuk wil je als organisatie oplossen? Als je dat duidelijk hebt, gaat het erom dat je medewerkers toegang krijgen tot AI-technologie terwijl ze opgeleid worden om ervoor te zorgen dat ze het begrijpen. Als kleinere organisatie kun je toegang krijgen tot marktpartijen, waar een grotere organisatie bijvoorbeeld een AI-specialist kan aannemen.’   

En als je kijkt naar Nederland en Europa. Hoe kijk je naar de AI-ontwikkelingen hier in vergelijking met andere regio’s? 

Ik heb jarenlang in China onderzoek gedaan en de online wereld is daar al zoveel meer verweven met de echte wereld dan hier. Denk aan WeChat, de app waarmee je kunt betalen, boeken, waarmee je vriendschappen onderhoudt. Die integratierace gaan wij nooit winnen. Maar we hebben hier ook een andere ogenschouw op privacy, en wat we willen. De Verenigde Staten kunnen vooroplopen met Large Language Models, maar de helft van de bevolking heeft nog geen toegang tot betaalbare gezondheidszorg. En wij? We hebben een hele goede infrastructuur: Nederland kent een grote servicesector en Duitsland bijvoorbeeld hele goede industrie. Laten we zorgen dat we voorop blijven lopen met het ontwikkelen van toepassingen voor het bevorderen van werkgelegenheid, educatie of gezondheidszorg. Dan zal de rest van de wereld bij ons aankloppen, zoals ze dat nu doet voor expertise in watermanagement. Het is van belang dat we de voorwaarden scheppen om innovatie mogelijk te maken, dus voldoende mensen op een goed niveau opleiden, de beste AI-professoren hierheen halen en startups koppelen aan universiteiten. En genoeg investeringsvermogen hebben om die startups te laten doorgroeien. Dat is echt beleid, en vraagt om een visie van Den Haag en Brussel.’  

Dit artikel is verschenen in Adformatie #5 2023. Wil je meer weten over AI en de impact op marketing, volg dan ook de Adformatie Masterclass AI voor bureaus en marketeers bij Club Ace. 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie