Deze week was Seema Sharma, auteur van The New Creatives (How AI changes the face of the creative industry) en de afgelopen zes jaar creative director en MT-lid Edelman Amsterdam, curator van Random Pic(k) Of The Day For A Week. Vijf dagen lang deelde zij haar inspiratie op de LinkedIn-pagina van Nils Adriaans en Adformatie (één bijdrage per dag).
The New Creatives is gemaakt in co-creatie met AI, en werpt licht op de veranderingen in de creatieve industrie door AI, de waarde van menselijke creativiteit en de impact van deze technologie op onze emotionele intelligentie.
Sharma over haar week: ‘Eerlijk gezegd is er niets random aan deze lijst. Ik ben namelijk niet zo van de kruimels delen die ik online tegenkom. Ik word geïnspireerd door mensen om me heen die dingen anders doen, mensen die juist niet ergens in willen passen, vaak op een manier waar ik nog nét niet bij kan.
Deze week deel ik een aantal van die vreemde vogels die me enorm inspireren en momenteel een goede zet in de rug geven voor eigen projecten. Naast mooie campagnes maken voor merken en organisaties, vind ik het ook tof om nieuwe dingen te proberen, ondernemersideeën te ontwikkelen, boeken te maken, muziek te maken en mezelf opnieuw uit te vinden. Deze mensen inspireren mij om dit ook écht verder te brengen en ze doen allemaal iets bijzonders: ‘You’re only as good as the people you have around you’.'
Hier haar 5 bijdragen:
1. Jezus? Nee, freelance art director en kunstenaar Anita Sharma
'De eerste bijdrage wil ik opdragen aan mijn zus en vakgenoot, Anita. Sommige mensen raken op het eerste ogenblik in de war van haar naam. ‘Heet ze Anita? Jezus, echt? Anita Sharma?' 'JA!’ Hoewel we allebei een andere moeder hebben, delen we onze Indiase roots. Anita is een soort Indiase hutspot. Grappig genoeg zitten we beiden in hetzelfde vak (zij wat langer dan ik). Ze is ooit begonnen bij KesselsKramer, toen S-W-H (nu Indie) en vervolgens een tijd blijven hangen in Berlijn, waar ze onder andere heeft gewerkt voor Heimat.
Inmiddels is ze terug in Nederland en de laatste jaren heeft ze zich ook als kunstenaar ontwikkeld. Ze maakt bijzondere creaties, legt bizarre verzamelingen vast in film of laat op haar Instagram-account onder de naam @hulkahola zien hoe doodnormale dingen, veelal op straat, heel bijzonder kunnen zijn.
In haar werk speelt ze met ruimte en alledaagse items. Zonder mensen frontaal in beeld te brengen, zie je in haar werk allerlei ‘afdrukken’ van menselijk gedrag. Net zoals de Berliner Meeting die ze heeft vastgelegd in 2021, wat gemaakt is met gedumpte stoelen in Berlijn. Of haar recente filmproject Konvolut, wat 'verzameling', 'bundel' of 'partij' betekent. Ze raakte gefascineerd door wat er allemaal op eBay werd aangeboden, maar ook door de menselijke drang om items te ordenen, sorteren of ensceneren.'
2. Thed Lenssen: fotograaf, regisseur en persoonlijke guru - ‘Hamburgers van de mode-industrie’
'In de jaren ‘80/‘90 was Thed een bekende modefotograaf van onder andere Harper’s Bazaar, Playboy, Avantgarde, Cosmopolitan en vervolgens reclameregisseur voor iconische merken als Heineken, Philips, Volkswagen, Coca-Cola, Johnny Walker, Adidas, Centraal Beheer, Pirelli en nog veel meer. Thed creëerde beelden in een tijd waarin er nog geen Photoshop was, een periode waarin je nog vuiltjes van de lens in je beeld kon tegenkomen.
Door Thed ben ik het reclamevak ingegaan: 'Dit kan jij, dit kan jij zó goed'. Ik hoor het hem nog zeggen. Hij heeft elk vooroordeel dat ik over mezelf had (klein, vrouw, gemixte achtergrond) van tafel geveegd. Hij heeft nog steeds een bijzondere rol in mijn leven, en samen zijn we bezig met een boek dat de geweldige foto’s die hij heeft gemaakt en de bijzondere tijd waarin hij dat deed vastlegt. Je zou het een oeuvre kunnen noemen. Hij noemt zijn foto’s ‘fast food; hamburgers van de mode-industrie’. Maar hij heeft voor mij (onbedoeld) een tijdmachine vastgelegd over vrouwelijkheid, met allerlei thema’s die vandaag de dag erg belangrijk zijn. In zijn foto’s kom je mensen tegen als Famke Janssen, Renée Soutendijk (zijn vrouw en tevens actrice), Herman Brood, Yolanda Hadid, die nog allemaal aan het begin van hun carrière stonden.
Thed (inmiddels 74 jaar en nog überscherp) en ik zijn altijd aan het fantaseren over iets nieuws. Volgend jaar willen we naar Goa, India gaan om een fotoserie te maken over robots/humanoids. Het contrast tussen een zielloze robot en het pure India lijkt me heel bijzonder.'
3. Diddo, kunstenaar en AI artiest extraordinaire - 'Met zijn werk stelt hij constant de maatschappelijke norm aan de kaak'
'Diddo maakt eigenaardige en soms controversiële kunstwerken waarmee hij regelmatig maatschappelijke kwesties aan de kaak stelt, waaronder het van cocaïne vervaardigde beeld 'Ecce Animal', of 'The Cure for Greed', waarin hij de inkt van Amerikaanse biljetten als een soort bloed-achtige substantie heeft verzameld in een gouden injectiespuit.
Met zijn werk stelt hij constant de maatschappelijke norm aan de kaak, wat ervoor zorgt dat je je soms heel ongemakkelijk kunt voelen bij het zien ervan, allerlei vragen hebt en wellicht achterblijft in verwarring. 'Synthetica Naturae’ is een goed voorbeeld; daarin zoekt Diddo de grens op van leven en artificial intelligence. Waar traditionele taxidermie vaak levens van dieren vastlegt als een momentopname in de tijd, wordt AI-taxidermie ontwikkeld door code, waarin er veel meer flexibiliteit is om de levens af te beelden, precies zoals wij ze graag willen zien. En met zijn werk ‘Captured by Code’ onderzoekt hij de relatie tussen technologie en menselijkheid en daagt hij je als kijker uit om menselijke authenticiteit te herkennen en te bevragen.'
4. Rutger Hoedemaekers, muziekmaker, artiest en componist van filmmuziek - 'Kippenvel tot in mijn keel'
'Rutger, ook bekend onder zijn artiestennaam Bart Constant, heeft onder andere samengewerkt met bands als Voicst en Schradinova. Als film- en televisiecomponist heeft Rutger allerlei bijzondere samenwerkingen gehad, waaronder met Jóhann Jóhannsson voor 'Trapped' en voor 'No Man's Land' in 2020. Toen hij vertelde over zijn recente werk als componist voor het project 'Without Blood' van Angelina Jolie viel ik bijna van mijn stoel. Ik heb hem natuurlijk volledig uitgehoord over hoe het is om met zo'n grootheid als Angelina te werken. De film, geregisseerd door Angelina en gebaseerd op de gelijknamige roman van Alessandro Barrico, gaat over de gruwelijkheden en trauma's van oorlog en het daaropvolgende helingsproces.
Het is heel inspirerend hoe Rutger van zijn passie zijn werk heeft gemaakt. Als ik naar 'Goodbye, Donald' luister van zijn album 'The Age of Oddities' krijg ik kippenvel tot in mijn keel.
Ik ben zelf niet zo lang geleden begonnen met muziek produceren. Gooi me voor 1000 mensen om een idee te pitchen, maar mijn muziek laten horen aan Rutger is een van de spannendste dingen die ik ooit heb gedaan. Rutger is een monster van een studio aan het bouwen, en ik hoop ooit met hem mooie dingen op te nemen.'
5. Madri van Veldhuizen: eigenaar van Photoautomat en finance/HR director bij Morrow - 'Ze is iemand die stilletjes maar gestaag kan bouwen aan iets dat vervolgens groter wordt dan zijzelf'
'Toen Madri in 2014 vertelde over analoge fotohokjes die met chemicaliën ter plaatse foto’s afdrukken, dacht ik: ‘Geweldig, maar wat een werk om dat voor elkaar te krijgen!’ Die fotohokjes komen namelijk van over de hele wereld; ze zijn zeldzaam en moeten vervolgens zorgvuldig gerestaureerd worden. Bovendien moeten ze dan ook nog, met de juiste samenstelling van chemicaliën, mooie foto’s produceren. Dit alles definieert haar zo sterk. Ze is iemand die stilletjes maar gestaag kan bouwen aan iets dat vervolgens groter wordt dan zijzelf.
Inmiddels is haar onderneming Photoautomat door het dak aan het gaan. Mensen staan in de rij en komen van over de hele wereld om een foto te maken in haar hokjes. Wellicht ben je er zelf een tegengekomen bij Hoxton, Lab111 of Pllek. Recentelijk heeft ze haar eigen Photoautomatwinkel, de Boothclub, geopend in de Raamsteeg in Amsterdam – waar je van de ochtend tot de avond (dawn till dusk) geweldige foto’s kunt maken, in je eigen fotohokje. Om dit alles van zo dichtbij mee te maken, is heel inspirerend.'
In de week van 1 januari 2024 is Steef Nijhof, creative / art director Publicis Groupe en medebedenker van ADCN Grand Prix-Winnaar WikiTruth, curator van #RPOTDFAW.
#RPOTDFAW gaat een kerstweekje op retraite. Merry X-mas 🎄 and a happy new year 💥, lieve fans!