1. Pokémon Go blijft de echte wereld betoveren, Catan binnenkort ook in AR
Op 6 juli bestond Pokémon Go 4 jaar en de AR-game gaat nog steeds hard. Zo was het eerste half jaar van 2020 het beste half jaar ooit met een omzet van 440 miljoen dollar en is er in totaal al 3,6 miljard aan de game verdiend. Maker Niantic zit niet bepaald stil, nu een samenwerkingsverband met de immersive theatre groep Punchdrunk op touw is gezet. “Together we are developing multiple projects that will reinvent storytelling for a 21st century audience and further expand the horizon of interactive entertainment” aldus het Niantic team.
Wat misschien wel nog meer potentie heeft, is dat ze binnenkort Catan AR gaan releasen. De fysieke wereld wordt het speelveld van dit immens populaire bordspel. Oogsten, ruilen en bouwen in echte steden. En om de 4-jarige verjaardag te vieren hebben ze voor het jaarlijkse Pokémon Go Fest onderstaande commercial ontwikkeld. Geregisseerd door Rian Johnson van o.a. the Last Jedi.
2. Augment je livestream met complete 3D-werelden
Steeds vaker worden 3D visuals gebruikt om video’s/livestream te augmenten met complete virtuele werelden. Het Amerikaanse Weather Channel gebruikt dit al tijden om zo speciale items te maken die de kijker omver blazen. En nu willen ze dat elke dag gaan inzetten en lanceren ze samen met Unreal hun eigen Immersive Mixed Reality weather studio. Zie onderstaande video en lees hier op Unreal meer over de technologie. Ook het bureau Capitola heeft sinds kort een dienst genaamd Augmented Livestream waarmee ze 3D kunnen toevoegen aan je livestream op bijvoorbeeld Zoom, Youtube, Insta Live etc.
3. Google breidt haar AR platform uit met nieuwe features en koopt een smart glass company
Google heeft de smart glass North gekocht om zo ook enigszins mee te kunnen blijven doen in de AR glasses race. North was niet echt bezig met contextuele AR in je omgeving, maar met kleine notificaties en berichten op de lens. Het gehele team wordt onderdeel van Google en de bril Focals 2.0 wordt niet meer geshipped. Daarnaast heeft Google een tijdje terug hun ARCore Depth API gelanceerd waarmee AR de omgeving beter snapt en diepte ziet. Ze hebben de app ARCore Depth Lab gelanceerd waarmee je het op een leuke manier kan testen. Daarnaast hebben ze een experiment (app) gelanceerd genaamd ‘Lines of play’ waarmee je overal een lange rij virtuele dominostenen kan neerzetten die perfect embedden in de fysieke wereld. Tot slot hebben ze ook nog allemaal dino’s toegevoegd aan hun Google Searh webAR. Dus je Googlet een T-Rex en hij staat in je woonkamer.
4. De voordelen van spatial computing in een windmolenfabriek
De gamestudio PRELOADED combineert spel en nieuwe technologie zoals AR om bepaalde business doelen te behalen. Ze hebben ‘the 2020 guide to AR’ ontwikkeld waar op een overzichtelijke manier met illustraties wordt uitgelegd welke platformen er zijn en hoe AR kan worden toegepast. PTC die vooral AR-toepassingen voor de industrie ontwikkeld gaat nog een stapje verder en heeft een comic ontwikkeld waarin ze hun visie op spatial computing delen. Ze laten in verhaalvorm zien hoe medewerkers van een windmolenfabriek de voordelen van spatial computing benutten. Tof!
5. Japanners met lichamelijke beperking kunnen meesporten
In Japan heb je de zogeheten ‘Yuru Sports’ wat letterlijk vertaald 'laid-back sports’ betekent. De World Yuru Sports Association heeft nu een competitie ontwikkeld waarin AR een rol speelt. Zodat mensen met bijvoorbeeld een lichamelijke beperking mee kunnen doen door op afstand via Snap camera mee te sporten. Er waren tijdens het laatste event 6 onderdelen met AR waaronder het onderdeel wie het meest zijn wenkbrauwen kon optrekken in 30 seconden. Heel nice.
Lees meer en schrijf je in
Lees ook eerdere 'Alles Augmented' posts en schrijf je in voor de tweewekelijkse AR-nieuwsbrief van Bas Gezelle.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!