Premium

Podimo over de kansen van AI voor podcasts: van betere aanbevelingen tot een AI-nieuwsstem

Benjamin Biering, Director of AI bij Podimo, aan het woord over de kansen en valkuilen van AI voor podcasts.

Benjamin Biering
Foto: Podimo

Podcastplatform Podimo maakt steeds meer gebruik van artificiële intelligentie (AI), onder andere om gebruikers betere aanbevelingen voor te schotelen en podcasts samen te vatten. Reden voor een gesprek met Benjamin Biering, Director of AI bij Podimo, over de kansen en valkuilen van steeds slimmere technologie in de podcastwereld.

Het team van Biering telt zo’n tien personen, op een wereldwijd Podimo-personeelsbestand van circa 250 mensen. Het bedrijf werd in 2019 vanuit Kopenhagen opgericht en is sinds 2022 ook in Nederland actief met een maandelijkse abonnementsdienst die veelal exclusieve podcasts en luisterboeken omvat. Mede door de overname van Dag & Nacht Media en door makers direct te betalen per aflevering heeft Podimo hier een flinke schare podcastmakers aan zich weten te binden. Van oud-politici en influencers tot journalistieke uitgevers en tv-presentatoren: ze maken true crime, kroegpraat en alles ertussenin. Gaat de opmars van AI hun podcasts veranderen? Ja en nee, denkt Biering.

RB: Welke AI-trends zie je in de podcastwereld?
BB:

‘We zien dat er veel services zijn voor podcastcreators. Er is een explosie in het ecosysteem van tools, er lijken elke dag wel tien tools bij te komen. Je kunt met behulp van AI podcasts snel transcriberen, bijvoorbeeld om er een blogpost van te maken en content te hergebruiken op andere kanalen. Wie zijn podcast met beeld opneemt, kan via tools bijvoorbeeld highlights uitlichten en er een Instagram Reel of TikTok-video van laten maken, inclusief ondertiteling. Zo wordt het interessanter om je podcast te delen op sociale media.’

Wat betekenen deze vernieuwingen voor Podimo?

‘Wij werken als contentplatform en ervaren dezelfde uitdagingen als andere contentplatformen zoals Netflix. Namelijk: hoe houden we onze abonnees tevreden, hoe cureren we content en hoe schotelen we onze gebruikers de beste aanbevelingen voor. Bij films en series kun je een trailer kijken, bij podcasts is dat moeilijk. Er is geen trailer en een podcast is vaak best lang om te luisteren, dus het ontdekkingsproces kan lastig zijn voor gebruikers. Voor ons ligt er dus de uitdaging om het ontdekkingsproces toegankelijker te maken. We werken hieraan met AI-tools die bijvoorbeeld een trailer van een podcast kunnen maken. Het wordt voor podcastmakers binnen enkele dagen ook mogelijk om hun podcastaflevering op te delen in hoofdstukken. De luisteraar kan dan in de Podimo-app klikken om meteen naar het juiste hoofdstuk te gaan. We willen het ook mogelijk maken om podcasthoofdstukken te delen buiten Podimo om. We werken ook aan audiosamenvattingen van podcasts, zodat je tijdens de vijf of tien minuten die je met de bus reist bijgepraat wordt.’

Als ik op Netflix trailers van aanbevolen films kijk, ben ik opeens een half uur verder en heb ik nog geen keuze kunnen maken. Op Spotify daarentegen klik ik een aanbevolen radiozender aan en heb ik twee uur leuke muziek. Hoe wil Podimo mij laten kiezen?

‘Een beperking van Netflix is de horizontale galerij van aanbevelingen in verschillende categorieën. Die aanbevelingen zijn weinig engaging en vragen veel handwerk van de gebruiker. Wij willen je geen enorme galerij met aanbevelingen voorschotelen, maar minder aanbevelingen doen en duidelijk maken waarom we vinden dat die goed bij jou passen. We werken daarom samen met onze techpartner Google om onze aanbevelingsstrategie te verbeteren. We finetunen een open-source Large Language Model met onze eigen content metadata en de luistergeschiedenis van de gebruiker. Stel dat je wat true crime-podcasts beluisterd hebt en er weer een zoekt. Ons algoritme wil je dan een paar suggesties geven, inclusief uitleg waarom we specifiek die podcasts aanraden. We willen de gebruiker minder werk geven, zoals Spotify inderdaad radiozenders aanbiedt met muziek die op elkaar lijkt.’

Ben je niet bang dat luisteraars door hele relevante aanbevelingen in een podcastbubbel komen en bijvoorbeeld alleen nog true crime gaan luisteren?

‘Nee, daar ben ik niet bang voor. We hebben onze ‘aanbevelingsmotor’ aangepast, met als resultaat dat het diversiteitsniveau vorig jaar met dertig procent is toegenomen. Het is voor Podimo en luisteraars belangrijk dat zij verschillende typen podcasts luisteren omdat we weten dat breed luisteren een belangrijke factor is om onze gebruikers op de lange termijn tevreden te houden.’

Terug naar die AI-tools. De industrie beweegt steeds meer naar technieken als voice cloning en voice dubbing. Zo kan een maker zijn podcast in allerlei verschillende talen uitbrengen, inclusief eigen stem. Hoe veranderen ze het begrip podcasten?

‘Deze tools staan absoluut op onze radar. We doen er onderzoek naar, maar vinden voice dubbing nog niet goed genoeg. We hebben tests gedaan in Duitsland en Spanje, waar luisteraars sommige gekozen woorden en het accent niet goed genoeg vonden. We merkten ook dat sommige mensen een AI-stem te monotoon vinden klinken, met te weinig emotie. Techbedrijven als OpenAI werken echter al aan AI-stemmen die meer emotie moeten bevatten, dus ik weet zeker dat ze op termijn op hetzelfde niveau komen als menselijke stemmen. Maar het mooie aan de menselijke stem zijn de imperfecties, bijvoorbeeld een gek geluid in een discussie tussen creators in de studio. Zo’n geluid kan een podcastaflevering leuk maken, en kan een AI-stem niet nadoen.’

En voice cloning, dus een AI-stem die iemands stem nabootst bij het oplezen van getypte tekst?

‘Dat vinden we erg interessant. We willen als Podimo graag dat een AI-stem je na het luisteren van een podcastserie vertelt dat de serie af is en dat we een nieuwe serie aanraden. Als gebruiker geef je dan zelf toestemming om de nieuwe serie op te zetten of iets anders te kiezen, natuurlijk. We hebben al een AI-stem gemaakt die als enig doel heeft het nieuws voor te lezen. We willen het nieuwssegment in onze app namelijk uitbreiden. In Nederland laten we het nieuws nu voorlezen door een Nederlandse journalist. We willen graag samenvattingen van een minuut brengen en afspeellijsten met nieuws aanbieden, ook om mensen uit een eventuele bubbel te halen.’

Wat betekenen die AI-nieuwsplannen voor de Nederlandse journalist die nu het nieuws inspreekt?

‘Dat weten we nog niet. We experimenteren er nu mee en het is nog erg nieuw in de industrie. We moeten dus testen of mensen het leuk vinden. Ik denk dat de human touch erg belangrijk is. Sommige bedrijven komen daarom terug op hun volledige AI-strategie, gaan toch weer wat mensen erbij betrekken.’

Adverteerders dan. Welke kansen en risico’s brengt AI voor reclames in podcasts?

‘Mensen houden over het algemeen niet van reclames. Ze proberen reclames zoveel mogelijk te vermijden. We willen luisteraars daarom de mogelijkheid geven om het intro en sponsors die je in sommige podcasts hoort over te slaan. Podcasts die exclusief te beluisteren zijn voor Podimo-abonnees, zijn altijd reclamevrij (alle andere podcasts, die ook op het open netwerk staan, kunnen wel gebruikmaken van een advertentiemodel, red.). Aan de andere kant weten we dat de tien populairste podcasts ter wereld hun advertenties laten inspreken door de makers. Het is social proof, een host die vertelt dat hij zelf een product of dienst getest heeft in plaats van een robot die een bericht inspreekt. Dat laatste zou minder impact hebben. Aan de andere kant kun je inmiddels de stem van de host klonen en hem of haar alles laten zeggen. Fascinerend vind ik dat.’

Zijn er al Podimo-makers die een AI-voicekloon gebruiken om een podcast in te laten spreken?

‘Voor zover ik weet niet. Het is veel werk om dat echt goed te doen. Maar hell yeah, dit is de volgende stap. Ik geloof er absoluut in.’

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie