Podcastplatform Podimo maakt steeds meer gebruik van artificiële intelligentie (AI), onder andere om gebruikers betere aanbevelingen voor te schotelen en podcasts samen te vatten. Reden voor een gesprek met Benjamin Biering, Director of AI bij Podimo, over de kansen en valkuilen van steeds slimmere technologie in de podcastwereld.
Het team van Biering telt zo’n tien personen, op een wereldwijd Podimo-personeelsbestand van circa 250 mensen. Het bedrijf werd in 2019 vanuit Kopenhagen opgericht en is sinds 2022 ook in Nederland actief met een maandelijkse abonnementsdienst die veelal exclusieve podcasts en luisterboeken omvat. Mede door de overname van Dag & Nacht Media en door makers direct te betalen per aflevering heeft Podimo hier een flinke schare podcastmakers aan zich weten te binden. Van oud-politici en influencers tot journalistieke uitgevers en tv-presentatoren: ze maken true crime, kroegpraat en alles ertussenin. Gaat de opmars van AI hun podcasts veranderen? Ja en nee, denkt Biering.
‘We zien dat er veel services zijn voor podcastcreators. Er is een explosie in het ecosysteem van tools, er lijken elke dag wel tien tools bij te komen. Je kunt met behulp van AI podcasts snel transcriberen, bijvoorbeeld om er een blogpost van te maken en content te hergebruiken op andere kanalen. Wie zijn podcast met beeld opneemt, kan via tools bijvoorbeeld highlights uitlichten en er een Instagram Reel of TikTok-video van laten maken, inclusief ondertiteling. Zo wordt het interessanter om je podcast te delen op sociale media.’
‘Wij werken als contentplatform en ervaren dezelfde uitdagingen als andere contentplatformen zoals Netflix. Namelijk: hoe houden we onze abonnees tevreden, hoe cureren we content en hoe schotelen we onze gebruikers de beste aanbevelingen voor. Bij films en series kun je een trailer kijken, bij podcasts is dat moeilijk. Er is geen trailer en een podcast is vaak best lang om te luisteren, dus het ontdekkingsproces kan lastig zijn voor gebruikers. Voor ons ligt er dus de uitdaging om het ontdekkingsproces toegankelijker te maken. We werken hieraan met AI-tools die bijvoorbeeld een trailer van een podcast kunnen maken. Het wordt voor podcastmakers binnen enkele dagen ook mogelijk om hun podcastaflevering op te delen in hoofdstukken. De luisteraar kan dan in de Podimo-app klikken om meteen naar het juiste hoofdstuk te gaan. We willen het ook mogelijk maken om podcasthoofdstukken te delen buiten Podimo om. We werken ook aan audiosamenvattingen van podcasts, zodat je tijdens de vijf of tien minuten die je met de bus reist bijgepraat wordt.’
‘Een beperking van Netflix is de horizontale galerij van aanbevelingen in verschillende categorieën. Die aanbevelingen zijn weinig engaging en vragen veel handwerk van de gebruiker. Wij willen je geen enorme galerij met aanbevelingen voorschotelen, maar minder aanbevelingen doen en duidelijk maken waarom we vinden dat die goed bij jou passen. We werken daarom samen met onze techpartner Google om onze aanbevelingsstrategie te verbeteren. We finetunen een open-source Large Language Model met onze eigen content metadata en de luistergeschiedenis van de gebruiker. Stel dat je wat true crime-podcasts beluisterd hebt en er weer een zoekt. Ons algoritme wil je dan een paar suggesties geven, inclusief uitleg waarom we specifiek die podcasts aanraden. We willen de gebruiker minder werk geven, zoals Spotify inderdaad radiozenders aanbiedt met muziek die op elkaar lijkt.’
‘Nee, daar ben ik niet bang voor. We hebben onze ‘aanbevelingsmotor’ aangepast, met als resultaat dat het diversiteitsniveau vorig jaar met dertig procent is toegenomen. Het is voor Podimo en luisteraars belangrijk dat zij verschillende typen podcasts luisteren omdat we weten dat breed luisteren een belangrijke factor is om onze gebruikers op de lange termijn tevreden te houden.’
‘Deze tools staan absoluut op onze radar. We doen er onderzoek naar, maar vinden voice dubbing nog niet goed genoeg. We hebben tests gedaan in Duitsland en Spanje, waar luisteraars sommige gekozen woorden en het accent niet goed genoeg vonden. We merkten ook dat sommige mensen een AI-stem te monotoon vinden klinken, met te weinig emotie. Techbedrijven als OpenAI werken echter al aan AI-stemmen die meer emotie moeten bevatten, dus ik weet zeker dat ze op termijn op hetzelfde niveau komen als menselijke stemmen. Maar het mooie aan de menselijke stem zijn de imperfecties, bijvoorbeeld een gek geluid in een discussie tussen creators in de studio. Zo’n geluid kan een podcastaflevering leuk maken, en kan een AI-stem niet nadoen.’
‘Dat vinden we erg interessant. We willen als Podimo graag dat een AI-stem je na het luisteren van een podcastserie vertelt dat de serie af is en dat we een nieuwe serie aanraden. Als gebruiker geef je dan zelf toestemming om de nieuwe serie op te zetten of iets anders te kiezen, natuurlijk. We hebben al een AI-stem gemaakt die als enig doel heeft het nieuws voor te lezen. We willen het nieuwssegment in onze app namelijk uitbreiden. In Nederland laten we het nieuws nu voorlezen door een Nederlandse journalist. We willen graag samenvattingen van een minuut brengen en afspeellijsten met nieuws aanbieden, ook om mensen uit een eventuele bubbel te halen.’
‘Dat weten we nog niet. We experimenteren er nu mee en het is nog erg nieuw in de industrie. We moeten dus testen of mensen het leuk vinden. Ik denk dat de human touch erg belangrijk is. Sommige bedrijven komen daarom terug op hun volledige AI-strategie, gaan toch weer wat mensen erbij betrekken.’
‘Mensen houden over het algemeen niet van reclames. Ze proberen reclames zoveel mogelijk te vermijden. We willen luisteraars daarom de mogelijkheid geven om het intro en sponsors die je in sommige podcasts hoort over te slaan. Podcasts die exclusief te beluisteren zijn voor Podimo-abonnees, zijn altijd reclamevrij (alle andere podcasts, die ook op het open netwerk staan, kunnen wel gebruikmaken van een advertentiemodel, red.). Aan de andere kant weten we dat de tien populairste podcasts ter wereld hun advertenties laten inspreken door de makers. Het is social proof, een host die vertelt dat hij zelf een product of dienst getest heeft in plaats van een robot die een bericht inspreekt. Dat laatste zou minder impact hebben. Aan de andere kant kun je inmiddels de stem van de host klonen en hem of haar alles laten zeggen. Fascinerend vind ik dat.’
‘Voor zover ik weet niet. Het is veel werk om dat echt goed te doen. Maar hell yeah, dit is de volgende stap. Ik geloof er absoluut in.’