Oracle stopt met zijn adtech-afdeling, zo heeft het bedrijf onlangs besloten. De advertentietak was vorig jaar goed voor zo'n driehonderd miljoen dollar aan omzet, vertelt ceo Safra Catz in een toelichting op de kwartaalcijfers. In 2022 was dat nog circa twee miljard dollar, becijferde Business Insider destijds. De scherpe daling is vermoedelijk te wijten aan Oracle's focus op het verzamelen en analyseren van third-party data.
Het ging in 2022 al niet goed met de advertentietak, meldde Business Insider destijds. De omzet groeide met slechts twee procent per jaar en veel medewerkers werden in dat jaar ontslagen.
Uitfasering third-party cookies
Leunen op third-party data blijkt niet houdbaar nu Europese privacywetgeving en browsers optreden tegen de grootschalige vorm van dataverzameling. Consumenten krijgen van wetgevers en techbedrijven meer privacy, waardoor adverteerders en uitgevers overstappen op alternatieven als first-party data.
Browsers als Safari en Firefox blokkeren third-party cookies al. Edge, de browser van Microsoft, werkt hier in een rustiger tempo naartoe. Google, dat met Chrome veruit de populairste browser in handen heeft, stelde de uitfasering van third-party cookies laatst opnieuw uit. Het doel schuift op naar 2025.
De uitfasering door de industrie heeft Oracle doen besluiten om - ondanks verschillende overnames de afgelopen jaren - de stekker te trekken uit zijn advertentietak.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!